Energigas 1
Synpunkten Hög tid skrota begreppet ”nollutsläpps
fordon” D et märkliga begreppet ”nollutsläppsfordon” syns allt oftare. Det definieras vanligtvis som ett fordon som inte ger några koldioxid utsläpp vid körning (från ”avgasröret”) men som kan ge upphov till betydande klimatutsläpp på andra sätt utan att det på något sätt fråntar dess status som just ”nollutsläppsfordon”. I nuläget är det el- och vätgasdrivna fordon som kvalar in under den något provo cerande definitionen. Begreppet har fått stort utrymme i EU:s nya klimatpaket, ”Fit for 55”. EU har länge fastställt fordonens klimatpåverkan vid avgasröret, vilket var logiskt i det förgångna då alla fordon hade en förbränningsmotor som drevs med 100 procent fossilt bränsle. tillsammans kämpa för, att det ändras nu när rådet, parlamentet och EU-kommissionen ska förhandla om den slutliga utformningen. ELLENOR GRUNDFELT Många hoppades att det nya klimatpaketet skulle vara bättre anpassat till dagens och framtidens verklighet, där vi i allt större utsträckning kör våra fordon på el och vätgas samt biogas och andra förnybara, hållbara biodrivmedel. En glasklar majoritet av dem som svarade på EU-kommissionens konsultation i vintras vill flytta fokus från avgasröret till det modernare och forskningsförankrade well to wheel-perspektivet på klimatutsläpp (källa till hjul). Inte minst för att inkludera den klimatnytta som uppstår när biogas och andra hållbara biodrivmedel ersätter fossila bränslen. Men tyvärr bygger nu det nya klimatpaketet fortfarande på det gamla sättet att räkna. Vi får verkligen hoppas, och Strategichef och ansvarig för styrmedel på Energigas Sverige Något som förvånar oss mer – än att EU:s nya klimatpaket innehåller vissa kvarlevor från en svunnen tid – är att den så kallade Utfasningsutredningen plockade hem begreppet ”nollutsläppsfordon” till svensk politik. ”Nollutsläppsfordon”, förkortat NUF, nämns mer än hundra gånger i betänkandet som överlämnades till regeringen i juni. Utredningen föreslår att Sveriges riksdag beslutar att alla nya personbilar som säljs i Sverige år 2030 ska vara ”nollutsläppsfordon”. Liknande krav bör även införas i EU-regelverket, på sikt också för tunga fordon, tycker utredningen. Problemet är att det finns inga fordon som ger ”nollutsläpp”, varken i dag eller inom överskådlig tid. I alla fordons och drivmedels livscykler uppstår utsläpp. Begreppet ”nollutsläppsfordon” missar detta viktiga faktum. Med en sådan onykter syn på klimatutsläpp riskerar vi att köra klimatomställningen rätt ner i diket. Dessutom stänger vi ute biogas och andra hållbara biodrivmedel från att vara med och bidra till att lösa den stora klimatutmaningen. Nej, det är hög tid att skrota begreppet ”nollutsläppsfordon” – inte plocka in det i svensk politik. Låt oss i stället bygga både nationell och europeisk lagstiftning på det betydligt modernare begreppet ”well to wheel”. s Annonsera i Energigas n Välkommen att annonsera i Energigas, den enda tidningen med fokus på energi gaserna biogas, fordonsgas, gasol, naturgas och vätgas. Som annonsör når du alla med intresse för branschen, från gas leverantörer och industrier till myndigheter och besluts fattare. Tidningen har en upplaga på 6 200 exemplar och utkommer med fyra nummer per år. Nästa nummer av Energigas har tema Industri Bokningsdag 1/11 Materialdag 10/11 Utgivningsdag 1/12 För annonsbokning kontakta: Bengtsson & Sundström Media n Telefon: 08-10 39 20 n E-post: energigas@bs-media.se TEMA: HÅLLBAR UTVECKLING EN TIDNING FRÅN ENERGIGAS SVERIGE ÅRGÅNG 80 NR 2 2021 Biogasen motor i grisgårdens kretslopp Nya gröna bränslen med vätgas Klimatet i fokus för SVT-reporter EN TIDNING FRÅN ENERGIGAS SVERIGE Skogsavfall kan ge mer biogas Avloppet en resurs i ny stadsdel ÅRGÅNG 79 NR 3 2020 TEMA: TUNGA TRANSPORTER Biogas testas i nya Gotlandsfärjorna Gasum miljardsatsar så in i Norden På gas i stan även på natten ”Stort intresse för gröna transporter” Brings hållbarhetschef Catherine Löfquist har gått i bräschen 38 ENERGIGAS NR 3 2021 EN TIDNING FRÅN ENERGIGAS SVERIGE ÅRGÅNG 79 NR 4 2020 TEMA: INDUSTRI Biogasen gör öljätten grönare SSAB gasar mot fossilfritt stål EN TIDNING FRÅN ENERGIGAS SVERIGE Mjölkindustrin sluter kretsloppet TEMA: GASBILEN Fullt fokus på vätgasforskning Hon är gasolens röst i Bryssel ÅRGÅNG 80 NR 1 2021 Esther Busscher Offensiv strategi lyfte Seats gasbilar Alla modeller på marknaden Tankjätte expanderar i Sverige Världens vätgasblickar på Mariestad Esther Busscher