Barnböcker 2021/2022 1
Vi är på besök på förskolan Skytten i Stockholmsf
örorten Skogås. Här har barnen ett eget bibliotek. Det ligger mitt i förskolan. – I hjärtat, säger förskolläraren Jeanette Hedberg som visar oss fram. Rummet är stort och ljust. Här hänger romerska ringar i taket och bakom en koja syns en ribbstol. Tidigare var det en rörelsesal, som ofta stod tom. Nu är väggarna fulla med boktips, teckningar och serier som barnen gjort. På en gymnastikstång hänger påsar med böcker och pyssel. Här finns också ett bokträd, utklädningskläder, en koja, ett tält och en scen. Biblioteket är en del av Huddinge kommuns satsning på språkutveckling i förskolan. Tjugo av kommunens förskolor fick 10 000 kronor per avdelning för att bygga sina bibliotek hösten 2020. Barnen Frank, Mirjam och Victor kryper in i tältet där Frank läser en saga för kompisarna. De skrattar, busar och pratar om vad de läser. – Vårt bibliotek är en levande plats, berättar Jeanette Hedberg. Inget rum där man måste sitta still och vara tyst. Det är en mötesplats för barnen. Vi läser, leker och dramatiserar. Det finns fyra avdelningar på förskolan. Varje avdelning har sin speciella dag i biblioteket. De stora barnen har jobbat mycket med drama. Bland annat har de spelat De tre små grisarna. Frank och Mirjam visar kläder de använt i sina pjäser. Alla böcker i biblioteket är förskolans egna, som de köpte in när biblioteket byggdes. En del nya möbler och saker införskaffades också, annat letade de fram ur förråden, eller tillverkade själva – som det fina bokträdet. Böckerna måste inte alltid vara i bibblan. Ofta följer de med ut på gården eller i skogen, de lånas också ut till avdelningarna, och de böcker som fanns på förskolan sedan tidigare är kvar där de stod då. Ja, här ser man böcker lite överallt. Många av förskolebarnen har ett annat modersmål än svenska, och här finns också böcker på flera andra språk. Genom appen Polyglutt kan barnen dessutom få lyssna på böcker på sina modersmål. Föräldrarna har också fått appen, och barnen lyssnar mycket hemma. Vad har det inneburit för förskolan att ha ett bibliotek, frågar jag. – Vi har blivit mer medvetna om böckernas betydelse för språkutvecklingen. Biblioteket har blivit ett viktigt verktyg i språkarbetet, berättar Jeanette Hedberg och ser sig lyckligt omkring. Och vi är så stolta över vårt fina bibliotek. Det har blivit en boost för oss alla. Jeanette Hedbergs tips till förskolor som vill börja med bibliotek: ⚫ Börja med ett öppet samtal. Vad är ett bibliotek för er? ⚫ En inspirerande föreläsning kan också vara ett bra startskott. Det var det för oss. Alla i personalen fick delta. ⚫ Anpassa biblioteket efter era förutsättningar. Alla förskolebibliotek i Huddinge ser olika ut, och så ska det vara. ⚫ Inspirera till olika sätt att arbeta med böckerna. Lek, tipsa, gör serier, dramatisera! Text: Anna Ringberg Foto: Susanne Kronholm 6 Ett förskolebibliotek kan se ut på många olika sätt beroende på förskolans förutsättningar, önskemål och pedagogiska inriktning. Förskolebiblioteken är till för att väcka barnens nyfikenhet att upptäcka, läsa och lära. Läroplanen Lpfö 18 och andra styrdokument ligger i grunden. Närheten till böcker och ett mångfaldigt litteraturutbud gör att barnens nyfikenhet och läslust inspireras och främjas på ett naturligt sätt. Läsningen blir en självklar del i barnens vardag.