Barnböcker 2021/2022 1
Frank, 5 år Dinosaurier älskar underbyxor av Clai
re Freedman och Ben Cort Varför har du valt den här boken? Jag älskar T-rex och jag älskar kalsonger! Kolla här! Och kolla här! Nu kommer det jätteroligt! Haha! Kolla den här bilden! Det är den bästa bilden. Titta vilka fina. Vad är det? Det är spetstrosor. Jag kan läsa själv. Nån solig dag ska jag ta med mig en bok om farliga djur till förskolan. Måns, 5 år Godistrollet av Jonna Björnstjerna Det handlar om lillebror som åt godis. Han åt en polkagris. Men trollet tog in sina vassa klor i köket och tog honom! Så kommer dom till en hemsk godisfabrik. Titta det är barn som blivit fångade och har tejp på munnen! Där fanns en maskin som gjorde godis. Men bara godistrollet får äta det. Annars åt trollet upp barnen. Så smakar lillebror på trollets hår. Vem smakar på mitt hår, säger trollet. Och svalde lillebror. Men lillebror ropar från magen: Ni behöver inte vara rädda! Ät upp honom. Är boken läskig? Boken är lite läskig men rolig. Tycker du om godis? Ja, såklart. Miriam, 5 år Katten Molly av Karin Danielsson Det här är min favoritbok. Den handlar om katten Molly. Hon får två kattungar, Sotis och Snövit. Sotis springer ut på gatan och blir påkörd. Hans mamma tror att han dör, men han klarar sig. Jag tycker mycket om katter. Vi brukar leka den här boken i biblioteket, i det vita tältet. Då är ungarna bakom tältet. Vem brukar du vara då? Jag har varit både mamman och Sotis och Snövit. Nicole och Victor, 5 år Bockarna Bruse kommer igen av Bjørn F. Rørvik och Gry Moursund Nicole och Victor berättar: Det handlar om Bockarna Bruse som kom till bensinmacken. Men våffelhuset är stängt. Badhuset är stängt. Allt är så tråkigt där. Trollet har flyttat till ett äldreboende. Nicole: Det är en jätterolig bok. Lilla bocken klampar. Då säger trollet: Hörrudu, är du det stora trollet? Victor: Bäst är när bocken ska stånga trollet! Är bilderna fina? Ja, bilderna är fina och roliga och knasiga, säger Victor. Titta där, dom missat lite grå färg. Mest är den rolig, säger Nicole. Var brukar ni läsa den? Vi läser den på avdelningen, säger Victor. Ja, säger Nicole, på vår avdelning börjar vi skratta hela tiden. Ur Läroplanen för förskolan (Lpfö 18): ”Språk, lärande och identitetsutveckling hänger nära samman. Förskolan ska därför lägga stor vikt vid att stimulera barnens språkutveckling i svenska, genom att uppmuntra och ta tillvara deras nyfikenhet och intresse för att kommunicera på olika sätt. Barnen ska erbjudas en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att lyssna till högläsning och samtala om litteratur och andra texter.” 7