Hooks 1
INTERVJU Vad fick ni för riktlinjer? – Vi hade ga
nska fria händer. Jag hade en idé om att öppna upp köket mot matsalen så att gästerna tar den varma maten i köket när det är buffé, och kan se in i köket när det är bordsservering. Detta är inget nytt koncept längre men jag kommer ihåg första gången jag såg det, på Søllerød Kro i Danmark på 1970-talet. Jag blandade in Anders Engström på Kökspennan som jag har jobbat med i flera andra projekt och vi skissade upp köket tillsammans. Den heltäckande mattan i matsalen är en iögonfallande detalj. – Sjön reflekterar ett väldigt vackert norrljus men gör färgerna lite kalla. Vi ville få in värme vilket ledde oss till den lejongula färgen. Jag såg en gammal bild på Hotell Savoy i Malmö som visade vad som då var deras “stora matsal”. Där stod Skånes Tore Wretman, Lars Lendrop, och skar upp rostbiff på en silvervagn. Vagnen stod på en otroligt fin matta. Företaget som hade tillverkat mattan fanns fortfarande kvar, och än viktigare hade de fortfarande mönstret kvar. Vi använder samma matta i matsalen Inre Friden, men i blått. Uppdateringen av herrgårdens entréplan är det senaste projektet som Per Öberg har genomfört på Hooks Herrgård. Det börjar redan i entrén. – Det är viktigt att gästerna känner att de kommer in i en herrgårdsbyggnad när de anländer. Därför har vi ställt upp dörrarna på vid gavel, så som man ofta gör i USA, och installerat automatiska glasdörrar innanför. Rakt fram ser man in i stora salongen och till höger ligger receptionen, som nu fått en större dörröppning med samma typ av höga pardörrar som i övriga herrgården. Till vänster ligger baren, vars entré också har fått en större öppning. Baren i sig har också fått en rejäl ansiktslyftning där man tagit avstamp i herrgårdens nutidshistoria och lagt in skotskrutiga mattor på golvet i en tydlig blinkning till både golfbana och 1950-1960-talets inredningstrender. Den känns numera mer som en internationell hotellbar än pub, med sina röda lampor och material som skinn, mocka, och mässing. Fronten på baren är i svart lack, precis som receptionsdisken, för att skapa en tydlig symmetri. I resten av entréplanet har Per Öberg arbetat utifrån idén “1700tal med en klackspark”. – Rokokoinspirerade färger och gustavianska karmstolar från Bodafors möbelfabrik möter känslan av “yngre par som ärver en herrgård, moderniserar den och gör den till ett lyxigt hem”. Den blå salongen har verkligen blivit blå och den rosa salongen verkligen rosa. Ett av målen med renoveringen var att skapa fler möjligheter för sällskap att boka in sig i herrgårdens umgängesytor. – Bernadottesalongen har vi till stor del låtit vara som den är men med uppdaterad inredning. Den har en matsal och veranda längst bort och fungerar bra som en bokningsbar festvåning. I en liten passage på bottenvåningen skapade vi också ett korallrött bibliotek som även det är bokningsbart. Ditt samarbete med Hooks Herrgård fortsätter. Vad är “Man vet att när Per är inblandad så blir det bra” Stefan Edberg nästa projekt? – Nästa etapp är att gå vidare och bygga ut spat. Vi har gjort ett koncept för det men vi behöver söka bygglov först. Tanken är att vi ska utöka spat med en del som går att dela av för sällskap som vill vara lite för sig själva men som kan vara en del av spat till vardags. På taket till det befintliga spat ska vi göra ett yogarum med en terrass och ovanpå utbyggnaden av spat är tanken att vi bygga ett antal gästrum. Vi ska även rekonstruera orangeriet och växthusdelen som är tänkt att bli en lunchrestaurang till spat som även ska kunna funka som separat private dining. – Sen är det tänkt att vi ska bygga hotellrum i två våningar, totalt ungefär 18 rum, lite längre bort längs viken. Målet är att allt ska vara klart 2026. Vad kännetecknar dig som arkitekt, om du skulle säga det själv? – Jag tycker att det är viktigt med flöden, både fysiska flöden men också flöden av ljus. Jag gillar material och materialkontraster, kontrasten som skapas. En grov naturstensvägg ihop med tunt smide eller en jättefin ullmatta, det blir ett härligt möte. Material ska helst vara äkta och ge en genuin känsla, även om man måste fuska ibland. Sedan utgår jag ifrån byggnadernas karaktär och känsla, precis som med Hooks Herrgård. Jag vill jobba samtida men ha en viss respekt för historien och jag tycker att det är okej att inspireras av gångna tider – så länge som man gör det på rätt sätt och i rätt proportioner. 14