Studentmagasinet 1
S TUDENTMAGASINET JUNI-2021 SAMMANFATTNING AV RES
ULTATET FRÅN VEGOBAROMETERN 2020: • 56% av svenskarna äter vegetariskt minst 1 gång per vecka. • Andelen flexitarianer (som äter vegetariskt 2 - 6 gånger per vecka men inte helt övergivit kött) har ökat från 19 till 29% på 5 år och är som högst bland kvinnor. 35% av kvinnorna anger att de äter vegetariskt 2 - 6 gånger i veckan, bland män är siffran 23%. • Bland personer under 35 år äter 36% vegetariskt 2 - 6 gånger per vecka, bland personer över 55 år är motsvarande siffra 22%. HUR MÅNGA DAGAR I VECKAN VÄLJER DU ATT ÄTA EN ELLER FLERA HELT VEGETARISKA MÅLTIDER? • Andelen som anger att de aldrig äter vegetariskt har minskat från 21 till 12% på fem år (2019 var motsvarande siffra 14%). Bland män är det 17% som aldrig äter vegetariskt, bland kvinnor 6%. • Andelen vegetarianer/veganer har legat på en relativt stabil nivå över åren, även om andelen veganer ökat något. Andelen ligger på 7% (där 5% är vegetarianer och 2% är veganer). PLANERAR DU ATT ÄNDRA DINA MATVANOR OCH ÄTA MINDRE KÖT T (INKL FISK OCH FÅGEL) UNDER DET NÄRMASTE ÅRET? • Även här är skillnaden mellan kön och åldersgrupper är stor. Mer än dubbelt så många kvinnor som män säger att de vegetarianer/veganer (10% jämfört med 4%), och bland unga (16–34 år, 16%) är det 15 gånger fler vegetarianer/veganer än bland äldre (56–79 år, 1%). • 23% anger att de planerar att äta mindre kött under kommande året. Det är marginellt fler än föregående år då andelen var 22%, och den här andelen har varit stabil under hela 5-årsperioden. • Det absolut främsta skälet till att vi äter mer vegetariskt är klimat och miljö (58%). Hälsoskäl hamnar på andra plats, med en andel på 27%. VILKET ÄR DET FRÄMSTA SKÄLET TILL ATT DU PLANERAR ATT ÄTA MER VEGETARISKT? • Även här finns stora skillnader mellan olika åldersgrupper. Betydligt fler unga anger klimat- och miljöskäl till varför man planerar att fortsätta äta mer vegetariskt (68% bland 16–34-åringarna mot 48% bland 56–79-åringarna), medan äldre i högre utsträckning anger hälsoskäl (37% bland 56–79-åringarna mot 16% för 16–34-åringarna). • Ökad kunskap om vegetarisk matlagning är liksom tidigare vad som skulle få svensken att äta mer vegetariskt. Det uppger 41%. Värt att notera är att omvärldens attityder också ökar i betydelse, från 3% 2019 till 10% i år. KÄLLA: AXFOOD • Lägre priser, godare produkter och mer inspiration är det som flest uppger skulle få dem att välja mer vegetariska produkter när de handlar i matbutiken. 27