Dagens Transport & Logistik 1
– När CLOSER nu stärker närvaron i norra Sverige
är det tillsammans med LTU Business. Denna etablering är inte en regional angelägenhet utan även en nationell och internationell sådan, säger Bo Hallams, styrelseordförande, CLOSER. Affärsutvecklingsbolaget som ägs av Luleå tekniska universitet, blir värdorganisation för innovationsplattformenen i norra Sverige. De har ett brett nätverk inom näringslivet och mångårig erfarenhet av att vara en drivande tillväxtmotor i innovationsprocesser och samverkansprojekt. – Hållbar ståltillverkning, malmbrytning och annan industri omfattar i förlängningen även exporten från norra Sverige ut i världen och det är angeläget med en kraftfull satsning där offentlig-privat samverkan kan bidra till att påskynda omställningen. Vi ser fram emot att i samarbete med CLOSER samla aktörer från forskning, näringsliv och offentlig sektor för att accelerera utvecklingen och implementeringen av nya transport- och logistiklösningar, säger Gry Holmgren Hafskjold, vd LTU Business. Arbetet startar tidigt 2023 med att samla företrädare från aktörer som driver på industriinvesteringar för att se vilka utmaningar som transportsystemet står inför. Målsättningen är att detta ska mynna ut i konkreta resultat genom gemensamma satsningar som skapar värde för såväl enskilda aktörer som för ett hållbart och effektivt transportsystem. – Nya omlastningsterminaler och hamnlogistik, elektrifiering, automatisering och vätgasbaserade e-bränslen kommer att behöva testas och införas i stor skala. Vi välkomnar att CLOSER etableras även i Norrbotten och möjliggör att vi kan växla upp den utveckling som redan pågår, säger Janus Brandin, regional utvecklingsdirektör Region Norrbotten. n DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 1 2023 Dåva kraftvärmeverk, placerat strax utanför Umeå, är en av världens mest energieffektiva och miljöanpassade anläggningar med avfall som huvudsakligt bränsle. Här producerar Umeå Energi fjärrvärme och el av sorterat avfall och rester från skogsindustrin. FOTO: JOHAN GUNSÉUS/SYNK Ny anläggning för grönt bränsle på väg i Sverige Bolagen Liquid Wind och Umeå Energi kommer att etablera Sveriges tredje ebränsleanläggning i Umeå som ska producera grönt bränsle för sjöfartsnäringen. AV MARKKU BJÖRKMAN Sverige kan få sin tredje så kallade elektrobränsleanläggning som ska ligga i Umeå och producera grönt bränsle till sjöfartsnäringen. Utmärkta möjligheter Det är de två bolagen Liquid Wind och Umeå Energi som har genomfört en studie om möjligheterna att sätta upp en anläggning i den svenska staden och slutsatsen är klar. Det finns utmärkta möjligheter att etablera Sveriges tredje elbränsleanläggning för sjöfartsindustrin” vid Dåva kraftverk i Umeå, skriver parterna i ett uttalande. Slutgiltigt investeringsbeslut 2024 Nu inleder de två företagen ett partnerskap som ska förverkliga planerna på en e-bränsleanläggning som ska producera upp till 100 000 ton grönt bränsle per år. Planen är att kunna fatta ett slutgiltigt investeringsbeslut 2024 med produktionsstart 2026. Man kommer att etablera Sveriges tredje e-bränsleanläggning i Umeå som ska producera grönt bränsle för sjöfartsnäringen. n 11