Dagens Transport & Logistik 1
”Trots alla utmaningar har hamnoch logistikbransc
hen sett till att den tyska och europeiska befolkningen får försörjning i dessa svåra tider” á säger Dr. Claudia Schilling, senator för vetenskap och hamnar. - Men trots alla utmaningar har hamn- och logistikbranschen, precis som de anställda på fartygen och i hamnarna, sett till att den tyska och europeiska befolkningen får försörjning i dessa svåra tider. Och vi som stat ska fortsätta att leva upp till vårt ansvar för Bremens hamnar genom att göra kajerna och terminalerna anpassade för framtiden. Betydande plus för kryssningar I Bremen och Bremerhaven, baserat på uppskattningar från senatorn för vetenskap och hamnar, förväntas sjöburen godshantering på 64,5 miljoner ton (minus 7,4 procent) 2022. Orsaken till den minskade hanteringen i Bremerhaven är den svagare containerhanteringen med 47,3 miljoner ton (minus 8,5 procent). Med 4,6 miljoner TEU var också antalet standardcontainrar (TEU) 8,1 procent lägre än föregående år. Rysslandstrafiken sjönk Inom bilhantering förväntas 1,6 miljoner fordon (minus 4,4 procent) hanteras 2022 – den främsta orsaken till nedgången är de störda leveranskedjorna. Konsekvenserna av kriget är särskilt tydliga när det gäller bulklasthantering: 2019 hanterades nästan 650 000 ton kol och 914 000 ton flytande petroleumprodukter i Rysslandstrafiken, under de första tio månaderna 2022 sjönk siffrorna till 101 000 ton kol och 311 000 ton flytande petroleumprodukter. Kryssningsverksamheten i Bremerhaven utvecklades mycket positivt. De 110 fartygshanteringarna innebär en ökning med 190 procent jämfört med 2021, som fortfarande var mycket påverkat av coronapandemin. Med drygt 232 000 passagerare var nivån före corona nästan nådd. Det innebär en ökning med 346 procent jämfört med 2021. Planen för framtiden Trots nedgången i hanteringen på sjösidan förväntas järnvägen förbli det starkaste transportsättet för containertransporter i inlandet 2022. Enligt senatorn för vetenskap och hamnar är detta resultat, som också är positivt ur klimatskyddssynpunkt, en av framgångarna för Bremens hamnpolitik under den nuvarande mandatperioden: Utöver utbyggnaden av hamnens järnvägsnät, det stora projektet ”Nya Columbuskaje” (80 miljoner euro) pågår, västra kajen i Kaiserhafen III (32,7 miljoner euro) och kaj 66 (17,7 miljoner euro) har slutförts och man har beslutat att renovera kaliumhamnen. Den totala hanteringsprognosen för 2022 består av hanteringen av hamnanläggningarna i Bremen-Stadt med 12,2 miljoner ton (minus 5,4 procent) och Bremerhaven med 52,4 miljoner ton (minus 7,9 procent). n Källa: Port of Bremen Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin www.järnvägsnyheter.se 52 DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 1 2023