Dagens Transport & Logistik 1
En återgång till mer normala logstikmönster. Unde
r pandemin steg importen av konsumtionsvaror från Asien, vilket drevs av ökad konsumtion i Europa och USA. Innan pandemin låg den svenska containerimporten på i genomsnitt 530 000 TEU per år, men under pandemin steg v olymerna med cirka 15 %. Nu ser APM Terminals en återgång till förDAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 1 2023 pandemiska importnivåer. Exporten av svenska skogsprodukter har genomgående varit mycket stark och förväntas fortsätta så under 2023. Nya handelsmönster här för att stanna Pandemin satte stor press på supply chain och många företag tvingades styra om sin leveranskedja till hamnar med större kapacitet och flexiblare lösningar. ”Vi ser tydligt att de kunder som styrde om sina godsflöden till oss under pandemin, är här för att stanna. Det är snarast så att trenden accelererar och fler företag från alla delar av landet väljer en tåglösning till APM Terminals i Göteborg till förmån för sin närmsta hamn”, säger Per Wahlström. n 49