Dagens Transport & Logistik 1
AKTUELLT Skanska investerar i logistikprojekt i H
elsingborg Av Peter Höök Skanska investerar cirka 540 miljoner kronor i ett logistikprojekt i Helsingborg som är fullt uthyrt till Greenfood. Byggkontraktet är värt cirka 400 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för Skanska Sverige i det andra kvartalet 2021. Projektet är beläget i Långeberga logistikområde i Helsingborg, ett strategiskt logistikläge precis i anslutning till knutpunkten E4/E6/E20 som förbinder Köpenhamn med Oslo och Stockholm. Anläggningen om 44 000 kvadratmeter kommer ha stort miljöfokus i allt från materialval, effektiva kylsystem till modern värmeåtervinning. En solcellsanläggning på taket kommer att täcka delar av byggnadens elbehov. – Skanska har de senaste åren utvecklat logistikfastigheter på över 40 000 kvadratmeter i Helsingborg. I och med de nya anläggningarna adderar ytterligare lika mycket yta till samtidigt som vi fortsätter vårt Projektet är beläget i Långeberga logistikområde i Helsingborg, Foto: Skanska arbete för att skapa ytterligare attraktiva logistikbyggrätter i området, säger Ida Granqvist, Marknadsområdeschef Logistik, Skanska Fastigheter Göteborg. Smart tjänst reformerar hemleveranser Av Peter Höök E-drop är dotterbolag till Nowaste Logistics och är därmed del av världens största koncern inom frukt och grönt – ett område där logistik är en helt avgörande faktor för framgång och kvalitet. E-drops tjänst har därmed kunnat utvecklas med hjälp av gedigen erfarenhet av komplexa logistikkedjor, där såväl torr- som kyl- och frysvaror ingår. Susanne Hjorthagen är vd för E-drop och menar att möjligheten till flexibla leveranser är en mycket viktig faktor för e-handelns framtid kommenterar:. – En av de logistiska utmaningar som har diskuterats allra mest de senaste åren är just tidpunkten för leverans. Särskilt utmanande är det för dagligvaruhandeln, där det fysiska mötet mellan transportör och konsument ofta är en förutsättning för genomförbar leverans. Det kan därmed också bidra till att konsumenten avstår, i de fall tidpunkten för leverans inte passar, säger Susanne Hjorthagen. Johan Haglund, vd på Haglund industri berättar att de har varit med och tagit fram det kundanpassade modulskåpet och kyltekniken för detta tillsammans med E-drop och B&R. Det är ett spännande projekt och Susanne Hjorthagen är vd för E-drop. Foto: B&R vi tror att detta är framtiden och är ett nytt segment och koncept som passar vår svenska tillverkning bra. Haglund Industri tillhandahåller professionella kyl- och fryslösningar för restauranger och storkök. För att kunna öka flexibiliteten började E-drop undersöka möjligheterna till leverans utan fysiska möten. Resultatet är en helt oberoende tjänst för alla varuslag med ett uppkopplat leveransskåp och tillhörande mobilapplikation. Skåpen, som byggs i moduler, placeras i anslutning till konsumentens hem och möjliggör säker och smidig leverans från olika leverantörer. Med hjälp av ett programmerbart styrsystem från B&R kan skåpens öppning, stängning, temperatur och signalerande lampor regleras. Styrningen sker i smidigt samspel med E-drops egen mjukvara. – B&R har även levererat skåpens 16 tum stora touchdisplayer och tillhörande gränssnitt, som gör det mycket enkelt för transportören att lämna en leverans i skåpen. – Informationen på touchdisplayen guidar transportören eller konsumenten till det aktuella skåpet. Gränssnittet och den jämförelsevis stora skärmen gör upplevelsen väldigt tydlig och pedagogisk, säger Susanne Hjorthagen DAGENS TRANSPORT & LOGISIK NR 4 • 2021 19 Byggnadsarbetet inleddes under det andra kvartalet 2021 och planeras vara slutfört under det första kvartalet 2023.