Dagens Transport & Logistik 1
TRENDANALYS Svenska förarlösa och fjärrstyrda eld
rivna skapelsen Einride som nu ska utvecklas vidare i USA. Transportsektorn står inför stora utmaningar där fossilfritt och automatiserat är bärande komponenter inför framtiden, menar professor Lars Silver här i intervjun.Foto: Wikimedia/ZoomViewer det själv och det är billigare att köpa än att hyra, säger Lars Silver. Last-mile med CO2-val Tidigare fanns standardlösning för utleverans till kund. Det kunde vara hemleverans där man som kund fick anpassa sig efter budfirmans tider under dagen. Eller att man måste gå till ett lokalt utlämningsställe på macken eller mataffären. Nu kan man följa sin leverans steg för steg från butik eller restaurang. Framöver kan kunden även välja varianter av leverans med olika CO2belastning, enligt Lars Silver. 34 DAGENS TRANSPORT & LOGISIK NR 4 • 2021 – Men det är komplicerat. Erbjudandet är beroende av att en utomstående budaktör ska redovisa sina CO2bidrag. Hur det utvecklas beror på kundernas efterfrågan och det är kunderna som är starkaste faktorn att driva på utvecklingen, säger Lars Silver. Bli ett åkeri ”de lux”! På samma sätt trycker större företagskunder på utvecklingen av en mer miljömedveten transportsektor. De kan välja att gå till en konkurrent om inte en transportfirma kan erbjuda hållbara lösningar. Lars Silver skickar med ett råd till de som klagar över sin situation med att ”det är svårt att satsa för vi har konkurrens från andra länder med dåliga villkor, som kan leverera billigare”. – Vänd på det. Om ni satsar kan ni komma upp i näringskedjan och erbjuda något som de billigare åkerierna inte har. Det kan vara drivmedelslösningar, moderna, energisnåla, aerodynamiska fordon, bra ruttoptimering för effektivare körningar och samlastning. Bli ett åkeri ”de lux”! Det attraherar större företag och även offentliga organisationer som har piska på sig att handla upp miljömedvetet. n