Dagens Transport & Logistik 1
TRENDANALYS Av Marit Engstedt Hållbarhet, digital
isering och automatisering är tre trender inom logistikbranschen. Transportföretag behöver inte förstå allt men bör följa med i utvecklingen. Då kan företaget ta kloka beslut och bli ett åkeri ”de lux”, enligt handeloch logistikprofessorn Lars Silver på Umeå Universitet. Är det något ett logistikföretag ska satsa på är det att digitalisera sin verksamhet, satsa på fossilfritt och att följa med i utvecklingen. Det slår Lars Silver, professor i handel och logistik vid Handelshögskolan i Umeå, fast när Dagens Logistik & Transport pratar framtid och logistiktrender med honom. – Det är viktigt att ta till sig kunskap om vad som är på gång. Man måste tänka ut vad som är en bra lösning idag men också ha koll på vilken typ av lösning man ska ha om tio år. Det ställer krav på ägare och ledning, säger Lars Silver. Han påpekar att det finns tre huvudspår när det gäller trender inom logistik; hållbarhet, digitalisering och automatisering. Som företagsledning kan man inte kunna allt men man ska förstå komplexiteten. Samtidigt spår Silver att arbetet som transportkonsult är ett framtidsyrke. De kan hjälpa företag, på rätt väg in i framtiden. Hållbarhet med el och fossilfritt Hållbarhetsfrågan är global och som transportföretag gäller det att hålla ögonen öppna på innovationer som kan hjälpa till att minska klimatavtrycket. Fossilfria drivmedel kommer att dominera relativt snart förutspår Lars Silver och för lokal distribution växer andelen fordon som drivs av el. Det är dock inte helt okomplicerat, där efterfrågan och behov av större och mer kraftfulla batterier ökar. Men det är under utveckling och Lars Silver tror att det kommer att komma många fler lösningar på det under de närmaste tio åren. Platooning är ett sätt att minska klimatpåverkan genom konvojkörning. Foto: Gustav Lindh/Scania DAGENS TRANSPORT & LOGISIK NR 4 • 2021 31