Bumsen 1
Ett glatt gäng off-roadåkare på en avlägsen Count
ry Trax farm på c:a 600 ha med avancerade övningsbanor i Sydafrika! Hur hamnade jag där? TEXT SAMI UUSITALO ML 2686201 FOTO CLAES TROLLE ML 2684017 LEONARD VAN GREUNEN Amersfoort Sydafrika M itt intresse för motoriserad tvåhjuling började i sjuttiotalets Finland. Pappa köpte en moped till mig som jag lärde mig behärska i god tid tills jag fick köra den lagligt. I början av åttiotalet tog jag lätt mc-kort och strax därefter bilkörkortet (mc-kort för tung mc fick man på köpet på den tiden). Bilintresset tog över och tvåhjulingar ställdes undan men stannade kvar i mina tankar. Flytt till Sverige och den intensiva trafiken där gjorde mig motiverad att ta upp mitt hojåkande igen. Lätt och smidig tvåhjuling var målet. Det blev BMW 1200 GS. Kan en stor boxer kännas lätt och smidig? Nja, kanske inte för en mopedist från Finland. Jag behövde hjälp och började leta utbildningsmöjligheter. Naturligtvis blev jag medlem i BMW-klubben och njuter av BUMSEN varannan månad. Från tidningen hittade jag reklam om BMW-klubbens Offroadkurs i Kungsfors! Det förekom några namn i artikeln: Claes och Olle verkade ju rätt bekanta namn – men Jan du Toit? Vad var det för en? Kort presentation i reklambladet och litet googlande om mannen förklarade mer än tillfredsställande. Jag anmälde mig och började rusta mig och min hoj för mitt livs äventyr – ett jag inte hade någon aning om då. I augusti 2014 blev det så dags för den första instruktörsledda utbildningen på mc jag någonsin fått. Jan du Toit visade sig att vara lugn, humoristisk, tystlåten och säker. Jag kände mig säkrare efter 14 BUMSEN 3 – 2015 de första lektionerna med teori och statiska balansövningar. Första åket, däremot, var rena rama mardrömmen. Min BMW blev större och tyngre än någonsin. Kändes som om jag försökte manövrera en oljetanker i en liten hamn utan erfarenhet. Svetten rann överallt. Efter många broms- och styrövningar samt några snälla kraschar kändes hojen mindre och mindre. Jans pedagogiska övningar, dessa ökade min förståelse och mitt kunnande, minskade samtidigt min oro och osäkerhet. Första dagens sista övning ”Barrel Race” (två deltagare tävlar mot varandra och övar bromssvängar samtidigt) botade mig helt. Oljetankern krympte till en moped med 100 hästar och jag var tonåring igen! Resten av kursen blev ett rent nöje. (Granskarens kommentar: Sami blev tvåa på sista dagens manövertävling!) Den här kursen gav mersmak – var kunde jag lära mig mer? Ju förr dess bättre. Höst och vinter var ju i annalkande. Googlade igen och ”råkade” hamna på Jans websida Country Trax. Och där! Där hittade jag precis vad jag sökte: ”Country Trax Advanced off-road course in Amersfoort, South Africa”! Advanced i Sydafrika över en helg, vad tänkte jag? Jo, jag tänkte Kungforskursen, stämningen bland alla glada deltagare och allt det jag lärde mig via instruktörer och kursvänner. Valet i sin galenskap var enkelt och så småningom var jag inbokad på flyget till Johannesburg. Slalom med broms och sväng. En av kurskamraterna i ett snyggt hopp. Från Finland till Sydafrik Undertecknad på ett riktigt offroadspår. Bumsen 3-15M.indd 14 2015-06-09 23.15