Bumsen 1
Din är större än min! BUMSEN REDAKTIONEN Chefreda
ktör och ansvarig utgivare HAGEN HOPP bumsen@bmwklubben.se Redaktörer LARS MALM BRITT-HÉLÉNE JAKOBSSON TOMMY VAN GINHOVEN ANNONS - OCH PRODUKTIONSANSVARIG HAGEN HOPP Material skickas till: bumsen@bmwklubben.se eller Hagen Hopp Grindtorpsvägen 35 183 49 TÄBY 070-782 30 33 UTGIVNING 2015 Nummer 1 - februari Nummer 2 - april Nummer 3 - juni Nummer 4 - oktober Nummer 5 - december MANUSSTOPP MATERIAL Nummer 4/15 - vecka 36 TEXTER Levereras i digital form i någon av de vanligaste formaten för ordbehandlingsprogram för Mac eller PC. BILDER Bör vara digitala och i högsta tänkbara upplösning men även traditionella papperskopior, negativ eller diabilder går också bra. Digitalt material återsänds ej. Material som önskas i retur skall medföljas av ett adresserat och frankerat kuvert. TRYCK Denna Bumsen trycks i ca 6.000 exemplar av Edita Västra Aros i Västerås. Tryckeriet är Svanmärkt och Klimatneutralt. BUMSEN NR 3 – 2015 7 8 BUMSEN PÅ INTERNET Artiklar och fotografier som är avsedda för publicering i Bumsen förutsätts dels kunna lagras digitalt, dels också kunna användas på klubbens hemsida C B ng 00 e Bumsen 3-15M.indd 3 (http://bmwklubben.se) utan särskilt medgivande från upphovsrättsinnehavarna. Upphovsrättens regler respekteras dock alltid. OMSLAGSBILD Foto: Lasse Eklöf ML 2685648 10 14 20 26 42 49 Ordföranden har ordet Distriktsinformation Nya medlemmar Offroadkurs i Sydafrika Sachsenring Årsmöte med träff Från Indien till Stockholm, del 1 Sälj & köpmarknaden NÄSTA NUMMER manusstopp vecka 36 - utgivning oktober BUMSEN 3 – 2015 3 2015-06-09 23.15 Säsongens första lite längre tur gick av stapeln från Mälarregionen till Siljanområdet, ingen märkvärdig helgtur men den gav ändå en viktig tankeställare samt lärdom. – Skall du också tanka, frågade Håkan mig i Falun. – Nej, det behövs inte, svarade jag. – Javisst ja, sade han sedan, din är ju mycket större än min! – Just det, replikerade jag. För att Håkan skulle klara sig tillbaka till 08-området utan att stanna var han tvungen att fylla på sin dryga 20-liters GS-tank men då bränsleinformationen hos min 33-liters GS/Atank angav en kvarvarande räckvidd på c:a 25 mil skulle jag lätt klara mig till Enköping där tankning för min del ändå var inplanerad. Vid Hedemora angavs drygt sex mils räckvidd med kvarvarande innehåll. Litet underligt tyckte jag nog, räckviddsangivelsen hade sjunkit oroväckande snabbt, beslöt ändå att skjuta upp tankning till det 18 km avlägsna Avesta. Några kilometer norr om staden började GS:en hacka och bensinstopp var ett faktum! Räckvidden angavs då till drygt fyra mil men lik förbannat stod jag där med tom tank! Förbannad var jag i dubbel bemärkelse då ryckningarna kom i absolut rätt tid, d.v.s. kunde precis bromsa och stanna på den långa parkeringsfickan innan den tog slut och därefter vidtog ”den dödsbringade fållan” med andra ord detta vansinne med ”2-1”-fältuppdelning av vägen, dessutom försedd med räcken eller vajrar både till höger och vänster om vägbanan. Ett däckstjut väckte mig ur tankegången. En gammal Volvo hade just kommit från Avestahållet och såg mig stå där och vinka, han gjorde en usväng och stannade sedan bakom mig på p-fickan. – Behöver du hjälp? Jag förklarade situationen och fem minuter senare var han tillbaka med fem liter bensin. – Jag har själv kört hoj i många år och vet hur det är att stå med soppatorsk, förklarade han sin hjälpsamma och generösa insats. Vad kan man då lära av detta? Jo, vilken koll har du själv på tillförlitligheten hos din bensinmätare? Kanske vore det en idé att kontrollera detta före sommarens alla svängar, speciellt de långa. Skall de dessutom gå av stapeln i norra delen av Sverige så räkna inte med tankmöjligheter bakom varje hörn, snarare tvärt om! Under de långa och ibland kanske litet tråkiga transportsträckorna får du gärna ha Bumsen i tankarna och fundera på vad just du kan bidra med i form av artiklar under vinterhalvåret, nu är det tomt i Bumsen lagerhyllor! Trevlig sommar och kör inte bara med högerhanden utan framför allt med hjärnan inkopplad! HAGEN HOPP CHEFREDAKTÖR