Svensk Vattenkraft 1
lagts ner, huvudsakligen under 1970-talets textil
industrikris, föll det sig naturligt att förvärva dessas rätter till fallhöjd. Holmens Bruks tanke var nu att ersätta alla äldre verk med ett nytt verk, Holmen, som skulle ligga under mark. Bergsbron-Havet skulle dock behållas och köras vid flöden som var högre än vad det nya verket kunde sluka. När Holmens kraftverk togs i bruk 1990 behövdes de fyra verken Gryt, Drag, Bergsbron och Ström inte längre och lades ned. En livlig diskussion hade uppkommit i Den ena sidan av tilloppsrännan till Bergsbron-Havets kraftverk är utformad som ett långt skibord. Foto BS 1996. tillhörde Reutercrantz, Järnbrofallet, Långåsen och Knäppingsborg kvarnrörelser medan Malcolms, Kråkholmen och Södra verken ägdes av Holmens Bruk. De övriga tillhörde textilindustrierna. Förhållandena i Norrköping blev så småningom omöjliga att hantera, inte minst från juridisk synpunkt. Ett kraftfullt initiativ togs därför av det energibehövande Holmens Bruk i slutet av 1910-talet i det att man förvärvade alla fallrätter nedströms Bergsbron! Fallhöjderna här slogs samman i ett nytt verk, Bergsbron-Havet, som togs i bruk 1923. Som komplement till detta behölls Kråkholmens verk medan maskineriet i Långåsens kraftstation flyttades till nybyggda Laxholmens kraftstation (1922). Övriga verk revs helt eller delvis. Efter tillkomsten av Bergsbron-Havet och en viss "gallring" inordnades kraftverken i Norrköping i tre fallgrupper med gemensamma dammar för de ingående verken. I Norrköpings första fallgrupp återfanns nu Gryt och Drag med en gemensam damm, Grytsdammen; i en andra fallgrupp Berg, Ström och Bergsbro med Bergsbrodammen och i en tredje grupp Kråkholmen, Laxholmen och Bergsbron-Havet med Norra dammen och den damm som skapats av det långa överfallet i Bergsbron-Havets tilloppskanal. Så var läget i Norrköping i slutet av 1980-talet. Holmens Bruk hade då tagit nästa steg och samlat all fallhöjd i Strömmen på en hand, en från praktisk, energiteknisk och juridisk synpunkt med tiden nödvändig åtgärd. Eftersom driften i alla textilindustrierna utmed Strömmen staden om de förändringar som det nya verkets vattenregim skulle medföra. De tre gemensamma dammarna, Grytsdammen, Bergsbrodammen och Norrdammen/Bergbron-Havets tilloppskanal, var skibordsdammar. Eftersom kraftverken i de två övre fallgrupperna var underutbyggda rann nästan alltid vatten över skiborden här, något som medförde en ständig vattenrörelse och ett behagligt brus. Tanken uppkom nu att istället för att riva de gamla industribyggnaderna, som man redan börjat genom att ersätta Tuppens textilindustribyggnad med bostäder, var man beredd att skapa en kulturmiljö med bibehållande av de gamla, välbyggda och arkitektritade industribyggnaderna. I denna miljö skulle Strömmen vara den förenande och symboliska länken. Så fick det också bli! Därmed uppkom begreppet "Industrilandskapet", vilket med tiden har visat sig bli en av stadens stora tillgångar. En utredning slog så småningom fast att en viss minimivattentappning var nödvändig för att miljön vid Strömmen skulle kunna hållas levande. Därför tappas 20 m³/sek under dagtid, vilket särskilt vid de långa skibordsdammarna förstärker upplevelsen i mötet med vatten- och industrimiljöerna. För allmänheten har man dessutom öppnat de förut slutna industrimiljöerna kring Strömmen där detta varit möjligt. Särskilt mäktigt är nu att det långa skibordet utmed Bergsbron-Havets tilloppskanal är tillgängligt. I samband med avvecklingen 1990 av de Det senaste kraftverket i Norrköping, Holmen från 1990, har en ganska diskret tegelbyggnad ovan mark som väl smälter in i den omgivande bebyggelsen. Foto BS 2015 10 SVENSK VATTENKRAFT #4 2019 gamla kraftverken fick författaren och Lasse Brunnström, då docent i konstvetenskap och med kraftverksarkitektur som specialitet, dokumentera de kvarvarande kraftverken samt föreslå ett verk till bevarande. Nu förelåg det ovanliga förhållandet att endast två av de gamla, fortfarande driftdugliga verken hade egna maskinhusbyggnader, Gryt och Bergsbron-Havet. Laxholmen var sedan länge nedlagt men maskinhuset stod kvar. De övriga var till följd av trängseln