DMV 1
MÄSSA AUTOMECHANIKA De senaste trenderna inom lac
k kunde man ta del av på Automechanika. Rekonditionering fick större utrymme när mässan hade sin 25:e upplaga. Det tyska företaget Skandix är experter på allt svenskt. I alla fall svenska bilar. De tillverkar det mesta för äldre SAAB och Volvo. EURO 6-MOTORER KRÄVER ANDRA TILLSATSER Miljökraven sätter hård press på biltillverkarna, motorerna måste leva upp till allt strängare riktlinjer. En lösning 20 i ledet har varit dieselpartikelfilter – som ju inte är någon banbrytande teknik idag. Något som däremot är det, är bensinpartikelfilter, eller GPF – Gasoline Particulate DMV – DEN MODERNA VERKSTADEN 6 2018 Filter. Dieselpartikelfilter blir igensatta vilket rimligtvis bör betyda att även bensinpartikelfilter sätts igen; men än så länge är det obeträdd mark, vi vet ännu inte vilka följderna blir. Ett företag som väljer att inte lämna något åt slumpen är JLM Lubricants. – Alla bensinbilar i Euro 6-generationen är utrustade med GPF, säger Gilbert Groot, Managing Director på JLM Lubricants. Dieselpartikelfiltret, som sätts igen av diverse olika anledningar, skapar redan problem för eftermarknaden. Nu så utrustas även bensindrivna bilar med partikelfilter. Än så länge får vi vänta och se; ingen vet riktigt hur GPF kommer att fungera i praktiken – det kanske sätts igen, eller så gör det inte det. En del av vårt varumärke är att ligga i framkant när det gäller bränsleadditiv. Vi har kompetensen, så därför väljer vi att (kanske före sin tid) introducera den här produkten på marknaden, och gör den tillgänglig för professionella aktörer. Hur har mässbesökarnas respons på produkten varit? – Den har varit god. Det är gott att se att vi snuddar