DMV 1
PORTRÄTTET TIKKA Matts egen projektbil är en kraf
tigt ombyggd Nissan 300 ZX. Så här långt har han kört sönder tre motorer och sex växellådor. Den senaste motorn E85-konverterade han, med helt nytt bränslesystem. Nu är den motorn också skrot, efter en vild resa med över två bars laddtryck och för mycket lustgas. Matts funderar på att försöka sänka ned en LS7-spis med överladdning istället. han. Men allting runtomkring som vattenpumpar, hydrofor, rigg, axlar och kopplingar är av egen konstruktion. För att lätt kunna göra dropin-jobb är bänken anpassad för att kunna rigga en snöskoter utan att behöva montera ur motorn. Det tog Matts över ett år för att få bänken att fungera. Problemet var att komma tillrätta med alltför många tunga och rörliga delar, vilka orsakade oönskade vibrationer i bänken. Ytterligare ett problem var att skotrarnas två- och fyrtaktsmotorer är utrustade med avstämda och balanserade vevaxlar, som är balanserade med primärvariatorn på vevaxeltappen. Normalt demonteras variatorerna inför en bänkning, vilket gav kraftiga vibrationer vid vissa varvtal. Faktiskt så kraftiga att tvåtakts vevaxlar som är ihoppressade kunde vrida sig! 38 – Därför konstruerade jag en motvikt i CNC-fräst aluminium med ungefär samma vikt och diameter som en variator för att kompensera Kontrollrummet till bänken är också den av egen konstruktion. Precisionen i bänken har visat sig vara väldigt exakt, och tack vare mjukvaran kan Matts Tikka få ut i princip alla parametrar han behöver: lufttemperatur, barometertryck, bränsleförbrukning, effekt/ vridmoment, avgasvärden och mer därtill. För tvåtaktsmotorer är det extra viktigt att hålla koll på hur mycket bränsle varje producerad hästkraft förbrukar. Tvåtaktsmotorer upplever Matts överhuvudtaget som betydligt känsligare än fyrtakts. SÄTT DIT EN BRÄNSLEBOX OCH LURA UPP LADDTRYCKET SÅ HAR DU LÄTT 50-60 HÄSTAR TILL. ÄRLIGT, VEM BEHÖVER MER ÄN SÅ? och fick helt bort vibrationerna. Det har fungerat, säger Matts. Skotermotorns utgående axel kopplas mot bänken, via en hub med nämnda vikt vars DMV – DEN MODERNA VERKSTADEN 6 2018 axel består av en främre drivaxel från en Jeep Cherokee. Hopplock? Japp, men det har visat sig fungera bra. – Men att arbeta med dagens moderna skotrar är ingen utmaning, suckar Matts. De kommer ju från fabrik med 200 hästkrafter och överladdning. Sätt dit en bränslebox och lura upp laddtrycket så har du lätt 50-60 hästar till. Ärligt, vem behöver mer än så? Istället söker han andra utmaningar. Bland annat genom att utveckla och serietillverka trim- och avgasprodukter till sugmotorer och då främst tvåtaktare. Just nu är han även mitt i processen att patentera en helt ny motor. - Kort kan jag avslöja att det handlar om en högre verkningsgrad, säger Matts. Dagens tvåtakts- och fyrtaktsmotorer tar egentligen inte tillvara bränslet till fullo. Inom Formel 1, som ändå ska vara ledande i utvecklingen, har man förra året för första gången lyckats registrera verkningsgrad på just över 50 procent. En tvåtakstmotor ligger runt 25-27% och en modern fyrtaktare 35-38%. Nyckeln är att inte låta avgasflödet gå över kolvarnas kant, men mer vill jag inte säga innan patenteringen är klar. En av Tikka Race PPC Powerds storsäljare är en skoterljuddämpare med ställbart mottryck. Med avgaserna följer normalt en viss dos färskgas (bränsle och luft) ut i pipan/avgassystemet. Mottrycket i Tikkas ljuddämpare skapas vid ett önskat varvtal och skickas då i en viss dos av färskgaserna tillbaka in. Allt kräver noggrann injustering, där returpulsen måste läggas in vid rätt varvtal. Då motorns kolv är stängd fungerar ljuddämparen i sig i