DMV 1
PORTRÄTTET TIKKA DET BLEV ETT JÄKLA LIV SÅ FORT V
I SKULLE TESTKÖRA NÅGOT. Tikka tillverkar egna boxar som reglerar skotrarnas elektronik, bland annat genom att få bränslepumparna att arbeta snabbare. Box nummer två är Tikkas egen spänningshöjare för att kräma ur högre prestanda ur bränslepumpen. Han tillverkar även boxar som lurar styrsystemet att APV-motorn till avgasventilerna sitter kvar, för den som vill demontera APV-motorn på sin Arctic Cat-snöskoter. Lurigt värre! vi anat. Att hitta till hans verkstad är en sak. Att hitta i hans verkstad är däremot något helt annat. Matts själv identifierar sig mer som uppfinnare än som en säljare. – Jag brukar säga att min verkstad ser ut som tankarna i mitt huvud. Rörigt och tusen idéer, skämtar han. Men jag har allt jag behöver här och det är ett måste när man bor mitt ute i skogen. Han uppfinner gärna färdiga kartonglösningar, som ingår i företagets produktportfolio. Som egenutvecklade bränsleboxar, lustgassystem, ljuddämpare, kompressor, turbo-kit och så vidare. Men han köper sällan själv färdiga lösningar. Lustgas är ett exempel. – Så fort jag provade på Grunden i företaget är trimning av skotrar. Här är det möjligt att få sin skoter trimmad på ungefär lika lång tid som det tar dig för att dricka en kopp kaffe. Skoterleden går rakt genom verkstaden! VI KAN HA NEDÅT 40 MINUSGRADER UTE PÅ VINTRARNA. DÅ KOMMER JAG INTE LÅNGT MED LUFTVÄRMEPUMPAR. nuvarande trimshop långt utanför tätort, i bruk sedan år 2000. Det blev bäst så. – Jag startade företaget inne i stan, men det blev ett jäkla liv så fort vi skulle testköra eller dynoköra något, skrattar Matts. Det var täta besök av polisen, som till slut inte ens gick ut från bilen utan bara tutade och tittade förmanande på mig. Nu är verkstaden istället endast omgiven av skog. Skog, skog och mera skog. Samt flertalet skoterspår, varav ett råkar gå förbi Matts Tikkas trimverkstad. Eller som Matts själv beskriver det: – Folk kommer körande hit, kör in i verkstaden med sin skoter, tar en kopp kaffe och lämnar shopen med 30-40 hästar mer när fikapausen är över. Leden går rakt genom verkstaden, den enda i världen! Liknelsen med UppfinnarJockes verkstad visar sig ligga närmare sanningen än att lustgasmata en motor på 80-talet så var jag fast, säger Matts. Då köpte jag färdiga lösningar, men med tiden har jag hittat underleverantörer som levererar exakt samma komponenter som de butiksfärdiga lösningarna för att själv kunna bygga anpassade lustgas-kit för olika motorlösningar. Även verkstaden har sina tydliga exempel på skräddarsydda lösningar. Det kanske mest talande exemplet är den skoteranpassade bromsbänken, som Matts i stora drag själv konstruerat. – Själva bromsenheten har jag köpt från USA, den är till stora V8:or egentligen, säger 37