Dagens Transport & Logistik 1
AKTUELLT Sjöfraktpriset från Kina till Sverige ök
ar från 2 000 till 10 000 dollar per container Av Peter Höök Priset på frakt till sjöss har ökat dramatiskt i spåren av pandemin. De senaste veckorna har priset på att frakta en container från Kina till Sverige ökat från 2 000 dollar till 10 000 dollar. Prishöjningen beror på störningar i den globala handeln. Det rapporterar SvT Nyheter. En bidragande faktor är att containerfartyget Ever Given som gick på grund i Suezkanalen. Under sex dygn blockerade det 400 meter långa containerfartyget passagen i av en av världens viktigaste handelsvägar och orsakade förseningar för hundratals fartyg. Nordens största containerhamn i Göteborg märker logistikföretagen av de här problemen. – Det är exceptionellt. Det har aldrig hänt tidigare. Så på så sätt är det allvarligt, säger Fredrik Hermansson, vd på Greencarrier Liner Agency som jobbar med logistik av containrar, till SvT Ungefär 90 procent av alla varor i den globala handeln transporteras till sjöss. Störningarna kan leda till höjda priser för konsumenter och stor risk för försenade leveranser. – Det finns företag som lever på gränsen nu som Exeptionella sjöfraktpriser i pandemins spår. Arkivbild har stora, stora problem, säger Per Fredman, vice vd i Södertälje hamn. Orsaken är bland annat att produktionen ökat markant i Kina efter att fabriker hållits stängda, så trycket på hamnarna längs Kinas kuster är väldigt stort. Parallellt med det har en av världens största hamnar, Long beach utanför Los Angeles på USA:s västkust, drabbats av ett stort covidutbrott. Hamnen har varit underbemannad och flera skepp ligger i kö för att få tömma sin last. – Ett trettiotal oceangående fartyg ligger utanför och väntar på att få komma in på lastning. Den terminalen har haft tusen anställda sjuka i covid, säger Fredrik Hermansson. Han menar att problemet är att containrarna har blivit stående för länge, utan att skickas vidare. – Jag tror inte att någon varit med om något liknande, priserna brukar bara gå ner i vanliga fall. Det här är helt unikt, säger Per Fredman och menar att de höga priserna måste sjunka, säger Per Fredman till SvT Nyheter. Garbe Industrial Real Estate utvecklar nyskapande fleranvändarfastighet nära Berlin Av Markku Björkman Företaget Garbe Industrial Real Estate GmbH kommer att utveckla en så kallad fleranvändarfastighet med en total yta på nästan 22 000 kvadratmeter i tyska delstaten Brandenburg i närheten av Berlin. Byggnaden som erbjuder lager och logistik tillsammans med tillverkning är intressant även för svenska logistikbranschen och industrin. Området är anslutet till det tyska nationella autobannätet via B 5, som förbinder huvudstaden med Hamburg och via A 10, Berlins motorvägsring. Från Rostocks färjehamn når en svensk speditör Berlin och till Garbes industriella och logistiska byggnadskomplex på mindre än tre timmar. Byggandet ska börja i oktober 2021. Fastigheten är planerad att vara klar sommaren 2022. Denna ”multifunktionsfastighet” byggs på en ca 36 000 kvadrat - meter stor byggfärdig tomt i Falkensee Süd vid ett industriområde. Den regionala tågstationen Falkensee med direktförbindelser till Berlins centrum ligger bara 500 meter bort. 20 DAGENS TRANSPORT & LOGISIK NR 3 • 2021 – Västra Berlin har utvecklats till en dynamiskt växande affärsplats. Närheten till Berlin och Potsdam samt möjligheten att engagera välutbildad arbetskraft gör regionen mycket intressant för företag från olika branscher, säger Jan Dietrich Hempel, VD för Garbe Industrial Real Estate, och förklarar varför ett Hamburgbaserat projektutvecklare valde Falkensee som verksamhetsort. Samtal med potentiella hyresgäster pågår redan. Den nya byggnaden kommer att vara utformad som en multifunktionell fastighet, lämplig för både logistiktjänster och tillverkning. – Efterfrågan på modern logistik och kommersiella lokaliteter är högt. Corona- pandemin har inte förändrat detta, säger Jan Dietrich Hempel. – Det finns för närvarande en mycket hög efterfrågan på den här platsen, så vi förväntar oss att det blir helt uthyrt under byggperioden. Fastigheten planeras att bli 18 700 kvadratmeter hallutrymme. Dessutom kommer det att finnas 2 400 kvadratmeter övrigt utrymme. Det har det planerats 760 kvadratmeter för kontor och sociala rum. – Hallen kommer att utformas så att den kan delas in i flexibla enheter med en storlek på cirka 5000 kvadratmeter. Den nya byggnaden kommer att utrustas med 20 ramper och grindar. Utomhusområdet komFoto: Garbe Industrial Real Estate GmbH mer att ha parkeringsplatser för 140 bilar. Några av parkeringsplatserna kommer att utrustas med elektriska laddningsstolpar. Garbe Industrial Real Estate siktar på att fastigheten ska vara certifierad enligt tyska guldstandarden. Ett solcellssystem kommer att täcka hela takytan och generera förnybar energi. Det finns dessutom en befintlig hallfastighet med 8400 kvadratmeter yta som Garbe Industrial Real Estate har rekvirerat i Falkensee. Byggnaden hyrs ut på lång sikt till teknologiföretaget LDBS Lichtdienst. Garbe Industrial Real Estate GmbH, med huvudkontor i Hamburg, är ett av Tysklands ledande logistikföretag och leverantör.