Dagens Transport & Logistik 1
SUPPLY CHAIN – Bolag som ligger långt fram borde
se på hur de kan använda AI och maskininlärning, menar Anders. Börja smått, se helheten För bolag som vill ta i bruk en digital tvilling av försörjningskedjan gäller det att börja i det lilla men ändå ha slutmålet att kunna modellera helheten. Genom att identifiera vilka konkreta utmaningar bolaget har idag kan man hitta de första stegen för att skapa affärsvärde. Behöver kampanjerna förbättras? Fungerar produktionsutjämningen otillfredsställande? Organisatoriskt är det viktigt att teamet som har överblicken får mandat att föreslå lösningar som gynnar hela bolaget. – Covid 19-pandemin har visat hur känslig och sårbar supply chain är. Många funderar på vad vitsen är med single sourcing, en metod där man använder sig av enbart en leverantör. Skulle det kanske skapa högre flexibilitet och uthållighet att arbeta med flera leverantörer, både globalt och lokalt? Vi kan testa detta digitalt, modellera vad det skulle kosta och vilka fördelar det har. Att ta hem produktionen kan också vara ett intressant scenario att utvärdera, säger Anders. Covid 19 har bidragit till att e-handeln har exploderat och vunnit många år på kort tid. Konsumenternas förändrade köpmönster slår igenom på supply chain. Frågan har blivit mer aktuell än någonsin: hur kan ett företag som har både e-handel och fysiska butiker samordna affärerna bäst? – Konsumentbeteendet har förändrats mycket snabbare än väntat. Konsumenterna kräver allt raskare leveranser, vilket i sin tur kräver extremt god kostnadstäckning och koll på leveranser och andra nödvändiga steg i kedjan, säger han. Hotet från moderna pirater Den positiva utvecklingen av e-handeln har också bidragit till en negativ följd i form av ökad piratkopiering. Piratkopiering leder till att nordiska bolag förlorar Med hjälp av en digital kopia av supply chain kan komplexa sammanhang analyseras, testas och prövas innan förändringarna implementeras i verksamheten. Foto: Optilon stora summor varje år och att slutkonsumenten löper ökade risker. På individnivå kan det till och med handla om att få en direkt skadlig vara. Även förlorade arbetstillfällen och förlorade skatteintäkter blir en del av följderna. – Supply chain har del i att kunna motverka piratkopiering. Genom spårning, uppföljning, samarbete med leverantörer, bättre kontroll bakåt i kedjan och genom att ge kunderna möjlighet att enkelt rapportera kan problemet motverkas, säger han. En digital identitet av den fysiska produkten kan Foto: Wikimedia/Daniela Brusamolin användas för att säkra en obruten kedja. Taggar, signaturer, QR-koder – blockkedjan med sin unika spårbarhet blir allt viktigare som en länk mellan den fysiska produkten och den digitala. Avslutningsvis vill Anders peka på vikten av att börja med de problem som är viktiga att lösa, för att därefter välja lämplig teknik för just det problemet. – Det är viktigt att inte låsa sig vid en specifik teknik, utan att hela tiden ha affären i sikte. n DAGENS TRANSPORT & LOGISIK NR 3 • 2021 51