Dagens Transport & Logistik 1
3 PL märka kunder som returnerar för mycket och p
ortar dem från att fortsätta handla. Det är sunt för att minska returerna, säger Fredrik Wester. Så skapar man ett framgångsrikt samarbete: Varuägare: * Utgå ifrån era behov och kartlägg dem noga; Hur många orderrader har vi, vilka förädlingstjänster behöver vi, när på dygnet kommer våra ordrar in, när ska de gå ut? Det påverkar vilken aktör ni vill ha. * Ha kontroll på siffror och data så att projekteringen hos en ny 3PL:are inte baseras på felaktiga data. * Se till att ha matchande IT-mognad som partnern. Är 3PL:aren långt framme digitalt så kanske de ändå inte kommer in i ert gamla system. * Fortsätt ha någon i företaget som arbetar med logistik och som kan vara sparringpartner till 3PL:aren. Den personen gör att taktiska, operativa och strategiska frågor fungerar. * Kom överens om SOP, standard operating proceAnders Holmberg är affärsutvecklingschef på DB Schenker. Foto: DB Schenker 3PL-företag bygger nytt Han ser även en proffsigare attityd gentemot logistik, på styrelsenivå i svenska företag. Det innebär att fler blir intresserade av 3PL-lösningar. Tillväxt och kundunderlag ökar och många 3PL:are väljer att bygga nya, större anläggningar. Branschen står för en stor del av dagens nybyggnadsproduktion. Lagerhantering kräver yta och en trend är att bygga moderna logistikfastigheter med automatiserade inventarier. Det är inte ovanligt med anläggningar på 10 000 – 40 000 kvadratmeter. Flera nybyggda fastigheter utnyttjar takytan och installerar solceller. Det ger förnyelsebar energi till anläggningens drift och kan bidra till branschens miljöarbete för att nå klimatmålen. Ingen luft i hållbara transporter Enligt Anders Holmberg är modellen för 3PL i sig också något som främjar miljön; flera företag samlas hos en gemensam aktör och det ger färre transporter. Fredrik Wester markerar även vikten av att ha hög fyllnadsgrad i lastbilarna för att få ett hållbart transportsystem. Det är en utmaning för e-handeln och 3PL-aktören att inte paketera luft – varje order bör vara så minimal som möjligt. I det fallet är den mänskliga faktorn positiv. Man kan skära ner en låda med kniv, för hand. Men det tar tid och kostar pengar. Automatiserar man rätt, enligt Fredrik Wester, så effektiviserar man genom att ha många olika lådstorlekar eller maskiner som försluter på ett volymmässigt bra sätt. – Kolli med luft är inte lönsamma. Resursutnyttjande och hög fyllnadsgrad innebär fler kollin som ger mer intäkter och hållbara transporter. Det tjänar företaget på, liksom miljön. Dessutom reagerar kunder negativt på mycket fyllnadsmaterial i paketen. Enligt Fredrik Wester är det viktigt för en 3PL:are att göra en avvägning av pris och effektivitet på lagret mot lönsamhet i transportledet och kundupplevelsen. En sista faktor som också driver på onödiga transporter är ”hysterin” med fri frakt och fria returer som länge pågått inom främst konfektionsbranschen. Fredrik Wester ser dock att det håller på att försvinna. – Dels blir konsumenterna mer Fredrik Wester är logistikkonsult på Selector Solutions. Foto. Selector Solutions medvetna om att det är dåligt för miljön, dels har större e-handlare börjat dure. Hur ska samarbetet se ut, vad gör vi och vad gör dom? När tar vi in order, vad gör vi när något går fel? * Som varuägare måste man delge beslut och leverera prognoser som påverkar 3PL:arens arbete. Det handlar om full öppenhet med rea, kampanjer och tillväxttal. Saker ska inte komma som en överraskning. * Ha respekt för att det tar tid att implementera en ny etablering eller en flytt. * Ha intentionen att gå in i ett långt avtal. * Se 3PL:aren som en förlängning av det egna företaget – det är ett samarbete! 3PL-företag: * Ha alla kompetenser på plats. Utmaningen kan vara att ha rätt typ av människor; ingenjörer som ritar och vidareutvecklar uppdragen, arbetsledning och chefer som driver anläggningarna. * Ha tät kommunikation med kunden och förbered för pucklar. Vid överbelastning kan man hamna efter och ha svårt att komma igen. * Bemanningsföretag kan bistå med personal. Nackdelen kan vara att det krävs utbildning för vissa handverktyget eller speciella kundlösningar. Det kan ta tid att skala upp. * Arbeta aktivt med försäljning och sök potentiella kunder som täcker upp för olika säsonger och få därmed bra spridning på arbetsbelastningen. Källa: Fredrik Wester, Selector Solutions och Anders Holmberg, DB Schenker n FAKTA 3PL Tredjepartslogistik Definitionen för 3PL varierar men gemensam nämnare är att en varuägare lägger ut sin lagringhållning på en tredje part. 1PL är varuägaren och 2PL är när denne tar in en part som sköter transporten. 3PL är således när även lagerhållningen läggs ut. Ibland kan även tillläggstjänster inom lagringsverksamheten ingå. Branschen växer: 2000 var omsättningen 4 miljarder SEK 2006 var omsättningen 7 miljarder SEK 2012 var omsättningen 11 miljarder SEK De tre största aktörerna i Sverige tjänade tillsammans 105 miljoner svenska kronor under 2020. Källa: Fredrik Wester, Selector Solutions DAGENS TRANSPORT & LOGISIK NR 3 • 2021 55