Dagens Transport & Logistik 1
LOGISTIK Swedish Electric Transport Laboratory, S
EEL, ska bygga en forskningsanläggning för el- och laddfordon på Gateway Säve. Illustration: SEEL mycket logistikyta som det byggs under ett år i Sverige. Ibland hämmas tillväxten för e-handelsföretag för att det inte finns tillräckligt med utrymme för dem att bli större. Det kan vi erbjuda på Säve. Detaljplanen tillåter byggnadshöjder på 20 – 35 meter vilket behövs för automationslager och Castellum har en standarddesign för stora, traditionella volymlager som är flexibla för många olika kunder. På Gateway Säve ser de gärna en mix av olika byggnader på plats. Dessutom lägger man vikt vid att skapa ett område med mjuka värden. Här ska finnas rekreaktionsplatser för träning och möten och ekotjänster som naturliga grönytor. – Vi vill bygga in de viktiga sociala delarna så att det inte bara blir ett sterilt område för logistik och innovationer, säger Hans Sahlin och Mariette Hilmersson fyller i: – Vi ser en trend; kampen om kompetens är stenhård inom vissa områden, till exempel e-handeln som har exploderat. De här företagen konkurrerar om kompetens och bolagen efterfrågar en härlig arbetsmiljö för sina anställda. Det måste finnas inuti husen och utanför. Tillhandahåller ursprungsmärkt miljöel Planerna för Gateway Säve är fortfarande öppna men man har många tankar på hur man ska locka till sig framtida kunder, här på plats och på andra anläggningar. – Vi vill kunna tillfredsställa efterfrågan på en flexibel lagring; kanske vill man hyra en kortare tid eller ha lagring av pallplats och hyllplats och inte kvadratmeter. Vi har planer på att erbjuda lagertjänster genom en tredje part, så kallad 3PL-lösning och transporttjänster, till och från byggnaderna, säger Hans Sahlin. En annan etablering, som kommer att efterfrågas, är terminaler som möjliggör att alla aktörer på plats kan ha sena stängningstider för sina order, och ändå kunna distribuera ut dem. Dessutom tror han att det är bra, som fastighetsägare, att kunna erbjuda energitjänster som tankstation för vätgas och tillhandahålla ursprungsmärkt miljöel. Castellum har redan erfarenhet av stora solcellsanläggningar, bland annat på kunden Jollyrooms byggnad på Hisingen i Göteborg, som är en av Nordeuropas största solcellsanläggningar på tak. Hållbart byggande även på logistiksidan Castellum har långsiktiga hållbarhetsmål att som företag ska man ha netto-noll utsläpp av växthusgaser till 2030. En del i det är att bygga sina fastigheter med hållbara byggmaterial och tekniker och även vara hållbara under projektutvecklingsfasen och byggprocessen. – Ska man bygga och äga under en lång tid då måste man ligga långt framme när det gäller hållbarhetsfrågor. Vi har hög svansföring i dessa frågor och det kommer även att efterfrågas på marknaden. Vi har flera byggnationer av kontor där vi försöker bygga CO2-neutralt. Men det finns inga färdiga lösningar, vi testar och prövar oss fram, säger Mariette Hilmersson och Hans Sahlin lägger till: – Vi har gjort det på kontorssidan och tar med oss det in på logistiksidan. Alla företag har miljökrav med sig och det kommer att efterfrågas, av oss som förvaltare, att hjälpa företag så att de kan nå sina mål. Trender inom logistikbranschen Som chef för Castellums logistikverksamhet har Hans Sahlin fler tankar kring vad som är på gång inom logistikbranschen. – Det kommer att finnas behov av lager som ligger nära konsumenten, för att få snabb leverans. Mindre lageranläggningar behövs därför i anslutning till större städer. – Last-mile distributörerna blir fler, växer och tillför nya tjänster. I kölvattnet av e-handeln blir hemleveranserna mer flexibla och du kan själv, som slutkonsument, omdirigera hur du får dina varor levererade. – Automation är en nyckel till lönsamhet för lagerbolagen. Det ställer krav på byggnaderna såsom extra höjd och volym. Men det kräver stora investeringar. Vi på Castellum, får ofta frågan om vi vill finansiera den typen av automationslösningar för våra kunder. n DAGENS TRANSPORT & LOGISIK NR 3 • 2021 61