Dagens Transport & Logistik 1
3 PL Jessica Castenhammar är anställd av Nowaste
Logistics i Helsingborg och packar varor i deras automatiserade 3PL-anläggning. Foto: Nowaste Logstics AB let efter en transaktionsmodell där du ena månaden kanske betalar för 100 pallar och nästa 200. Dessutom hyr du och betalar bara personal utifrån hur många transaktioner och orderrader du gör. Nischning är en stor trend Inom 3PL kan man skönja tydliga trender då branschen växer och förädlas. En av dessa är att aktörer specificerar sig inom vissa områden, hellre än att bli generella och ta emot alla slags kunder. Det handlar om nischning. En anläggning kan vara specialiserad på livsmedelshantering, en annan på elektronik eller konfektion. Ordrarna ser olika ut och kräver olika system för plockning. En kundbeställning av elektronik kan bestå av en enda orderrad medan livsmedelsordrar ofta innehåller 30–40 rader och kan plockas till flera kunder samtidigt. Det är olika logistiska beteenden som tillgodoses. Anders Holmberg på DB Schenker säger att de är selektiva när de söker upp kunder eller lägger anbud. De vill samla kunder som har liknande varor och hantering, bli specialiserade på detta och därmed ge bättre service. När de blir duktiga på något är det lättare att sälja in det till potentiella kunder och han märker att många uppköpare och förhandlare letar just nischade aktörer. Fredrik Wester anser även att nischade 3PL:are kan bli mer lönsamma än generalisterna. – Mindre framgångsrika aktörer säger ja till allt. Men 54 DAGENS TRANSPORT & LOGISIK NR 3 • 2021 den som omsätter mest pengar är inte den som tjänar mest. Den som har nischat sig tjänar procentuellt mer. E-handel driver på digitaliseringen Digitalisering är en annan trend inom branschen. Fredrik Wester påpekar hur viktigt det är att bägge parterna i ett 3PL-samarbete har samma höga grad av IT-mognad. 3PL:aren har ofta ett Warehouse Management System (WMS) som styr hur lagret hanteras. WMS är ”hjärtat” i lagret och sköter inleverans, lagring, plockning, packning och utleverans. Dessutom kopplas det till ett transportadministrationssystem (TA) som är transportörens digitala system. Bägge dessa bör vara integrerade och samkörda med varuägarens eget affärssystem och webbshop för att hanteringen ska vara sömlös; från varuägaren, via lager, transportör och ut till slutkonsumenten. – Allt hänger ihop så att webbshopen kan skicka en spårningslänk till kunden att deras paket är på väg. Digitalisering är A och O. Du slås ut och blir inte lönsam om du inte har ett fungerande system. Det finns aktörer som ligger i framkant gällande det digitala men det finns också enkla och billiga IT-system att haka på, säger Fredrik Wester. Den avancerade digitaliseringen hänger ihop med att e-handeln stadigt ökar. Inte minst under det senaste pandemiåret. Enligt Fredrik Wester har en del fysiska butiker utökat sin verksamhet med e-handel för att undvika ”butiksdöden”. – Kanske har man en bra logistik för sin butiksverksamhet men klarar inte av att gå över till e-handel. Då kan man lägga ut den delen till en nischad 3PL-aktör. Automation ökar produktiviteten Anders Holmberg berättar att den ökade e-handeln har bidragit till nästa stora trend inom 3PL-branschen – automation. Det handlar om att optimera flödet på lagret och öka produktiviteten genom att hantera fler ordrar med hjälp av till exempel automatiserade skyttelsystem eller plockrobotar, så kallade autostores. Framför allt inom lager som hanterar mycket plock och pack, som konfektionsbranschen, är detta framträdande. Samtidigt innebär dessa tekniska lösningar stora investeringar. Enligt Fredrik Wester är det svårt för en 3PL-aktör att räkna hem detta om man har ett normalt kundavtal på 3 år. – Tidigare vara det svårt att dela på automatiserade tjänster på flera kunder. Olika kunders affärssystem kunde inte kopplas ihop med WMS och automatiserade system. En enda kundrelation behövde bära hela investeringen. Digitaliseringen är nu bättre och vi ser dessutom längre avtal och samarbeten mellan varuägare och 3PL. Automation är på stark frammarsch och aktörer som Nowaste Logistics har tagit fasta på det. Fredrik Wester påpekar att branschen är mer mogen nu, tar de stora investeringarna och kan sprida ut de fasta kostnaderna på många olika kunder.