Dagens Transport & Logistik 1
3 PL Trender i 3PL-branschen Av Marit G Engstedt
Nischning, digitalisering, automation och luft är ord som platsar på tredjepartslogistikens trendlista. 3PL-aktörerna servar varuägande företag med både transport och lagerhållning och är en snabbt växande del av logistikbranschen. Här lär vi känna den nya familjemedlemmen lite närmare. Tredjepartslogistik (3PL) är en relativt ny del inom den svenska transport- och logistikmarknaden. Branschen startade i slutet av 1990-talet, idag finns upp mot 300 aktörer i Sverige och det är en marknad som växer snabbt. Postnord och DHL är två av de största aktörerna. Andra större företag är Aditro, Speed och DB Schenker. Anders Holmberg arbetar som affärsutvecklingschef på DB Schenker och företaget har sju 3PL-center i Sverige, fördelade på Göteborg, Stockholm och Jönköping/Nässjö och totalt driftar de cirka 200 000 kvadratmeter lageryta. Han säger att fördelen för en varuägare att anlita ett 3PL-företag är att man lägger ut arbetet på ett logistik- och lagringsproffs och behöver inte själv ha den kompetensen. – Dessutom finns skalfördelar. Många fasta installationer delas mellan flera kunder som finns i samma anläggning och du betalar för den delen du använder. Fredrik Wester är logistikkonsult på Selector Solutions och tillägger att en annan fördel för varuägaren är att gå från fasta till rörliga kostnader: – Du betalar inte en fast hyreskostnad utan går istäl”Automation är på stark frammarsch och aktörer som Nowaste Logistics har tagit fasta på det”, säger Fredrik Wester, logistikkonsult. Foto: Nowaste Logstics AB DAGENS TRANSPORT & LOGISIK NR 3 • 2021 53