Dagens Transport & Logistik 1
LOGISTIKMARKNADEN Första kvartalet 2021 flyttade
Jula in i sitt utbyggda centrallager i Skara, som då utökats med 37 500 kvadratmeter. Foto: Jula DSV bygger ett storskaligt automatiserat logistikcenter i Rosersberg. Bild DSV stikcenter i Rosersberg norr om Stockholm. Logistikcentralen får en yta på 68 000 kvadratmeter samt 5000 kvadratmeter omlastningsterminal och kontorslokaler. Första kvartalet 2021 flyttade Jula in i sitt utbyggda centrallager i Skara, som då utökats med 37 500 kvadratmeter. Ytterligare en aktör som satsar är MatHem, som bygger en miljöanpassad logistikfastighet på 45 000 kvadratmeter i Farsta söder om Stockholm. Mathems nya anläggning beräknas kunna tas i drift under 2022. I Örebro bygger Logistic Contractor lågpriskedjan Dollarstores nya centrallager på 55 000 kvadratmeter, som beräknas stå klart våren 2021. Ytterligare en lågprisaktör i behov av utökade logistikytor är Rusta, som i maj 2021 invigde en 69 000 kvadratmeter stor utbyggnad av sin distributionscentral i Norrköping. Ica och Coop satsar på högautomatiserade lager Även Ica och Coop har omfattande logistikfastighetsinvesteringar på gång. I det expansiva logistikområdet Brunna i Kungsängen norr om Stockholm bygger Ica ett robotiserat e-handelslager som ska stå klart 2022 och i Eskilstuna logistikpark bygger Coop en helautomatiserad varuterminal. Coops terminal, som invigs under andra halvåret 2024, blir en av Europas största helautomatiserade livsmedelsterminaler, med en yta på 109 000 kvadratmeter. I det framväxande området Stockholm Syd i Almnäs i Södertälje byggs DB Schenkers nya terminal som ska serva bolagets kunder i södra Storstockholm. Terminalen får en yta på 14 400 kvadratmeter och beräknas stå klar i januari 2022. Stockholm Syd Almnäs är ett framväxande logistikområde som attraherar allt fler aktörer. Andra kvartalet 2022 flyttar Postnord in i sin nya anläggning på 2150 kvadratmeter i Almnäs. Fler aktörer kommer sannolikt att etablera sig i området framöver. n I Farsta byggs Mathems nya logistikanläggning. Foto: Mathem DAGENS TRANSPORT & LOGISIK NR 3 • 2021 35