Dagens Transport & Logistik 1
LOGISTIKMARKNADEN Lågpriskedjan Rusta investerar
i sin anläggning i Norrköping. Foto: Rusta En viktig drivkraft bakom de rekordhöga investeringarna i nya logistikfastigheter är förstås den snabbväxande e-handelssektorn, som ständigt efterfrågar nya, större och mer effektiva logistiklokaler. Under Coronapandemin har även lågprishandeln fått ett rejält uppsving, vilket förstås genererar ett behov av utökade logistikytor. Jula, Rusta och Dollarstore är exempel på tre lågprisaktörer som nu investerar i större logistikytor. De senaste åtta åren står utländska investerare för 61 procent av alla logistikfastighetstransaktioner i Sverige, enligt en genomgång av fastighetsrådgivaren Croisette. De senaste två åren har motsvarande siffra legat på hela 80 procent. Lägre hyror gör att fler flyttar in i nyproducerade lokaler Enligt Erik Wallin, associate director inom industrial & logistics på Colliers, är Norrköping det logistikområde i Sverige som har den största ökningen när det kommer till planerade nyproducerade logistikytor med inflyttning under 2021. I år beräknas 128 000 kvadratmeter fördelat på tre fastigheter tillkomma i Norrköping. –Allt fler investerare tittar på logistikfastigheter och inser att de kan ge en förhållandevis god avkastning. Det i kombination med ett ökat inflöde av kapital och en stark tro på den fundamentala tillväxten och efterfrågan i segmentet har gjort att segmentet blivit ännu mer intressant. Fenomenet att fler centraliserar och konsoliderar sina lager innebär ett ökat behov av nya stora lager. Ytterligare en drivkraft bakom rekordinvesteringarna är att priserna för att bygga nya logistikfastigheter har sjunkit kraftigt, vilket innebär lägre hyror och att allt fler kan välja att flytta in i nyproducerade lager, säger Erik Wallin. Mathem, Rusta, DSV och Jula investerar i nya fastigheter I februari 2021 tog logistikbolaget DSV första spadtaget till sitt nya storskaliga automatiserade logiI Brunna byggs Icas högautomatiserade e-handelslager. Foto: Ica Fastigheter: 34 DAGENS TRANSPORT & LOGISIK NR 3 • 2021