Dagens Transport & Logistik 1
HAMN & SJÖFART Foto: Ericsson managementkonsulbol
aget Arthur D. Little för att undersöka och kvantifiera fem användingsområden hos de mest fördelaktiga applikationerna för smart hamnteknologi: 1. Fjärrstyrda fartyg-till-land kranar som lastar och lossar containrar mellan fartyg och hamn med precision och manövrerbarhet. 2. Automatiserade gummihjulsportalkranar som staplar containrar vid terminaler, vilket är avgörande när det hög belastning och det krävs god manövrerbarhet. 3. Automatiserat guidade fordon som navigerar genom hamnen med hjälp av 3D-sensorer, hanterar gods och minskar energiförbrukning och risken för olyckor. 4. Tillståndsövervakning som upptäcker fel innan de inträffar, vilket minskar oplanerade driftstopp och maximerar produktivitet. 5. Drönare som effektiviserar säkerhetsövervakning och möjliggör leverans av dokument från fartyg till hamn vilket minskar kostnader och miljömässig påverkan från bemannade båtar. Rapporten beräknar att en fullständig åter - betalning på investering kan uppnås efter mindre än två år, om samtliga användningsområden tillämpas tillsammans. Efter fem år beräknar rapporten en avkastning på 178 procent för en standardhamn. En hamn som redan börjat tillämpa denna typ av smart teknologi är hamnen i Livorno, Italien – till exempel utnyttjar den 5G-teknologi för att förbättra utbytet av realtidsinformation mellan aktörer i hamnens terminalprocess. Dessa applikationer har potentialen att minska koldioxidutsläpp med 8,2 procent för en terminaloperation. n DAGENS TRANSPORT & LOGISIK NR 3 • 2021 41