Dagens Transport & Logistik 1
LOGISTIKFASTIGHETER Varför är logistikfastigheter
så attraktivt? Av John Hardwick Alla pratar logistikfastigheter idag! Vad är det som gör detta segment så attraktivt och vilka tre saker bör du tänka på vid en logistiketablering? Vilket logistik område i Sverige är på frammarsch och värt att hålla ögonen på? Vi frågade Erik Wallin, Associate Director inom Industrial & Logistics på Colliers. Finns det något logistikområde i Sverige som är ”up and coming? Vi sitter just nu och skriver på Colliers logistik rapport för 2021 och inför arbetet med den har vi återigen gjort en djupdykning i vår statistikdatabas. Där kan vi se att det logistikområde som har den största ökningen när det kommer till planerade nyproducerade logistikytor med inflyttning under 2021, är Norrköping. Under året beräknas 128 000 kvm logistikyta tillkomma uppdelat på tre fastigheter. 2020 var siffran noll och tittar vi på de senaste tio åren har det legat mellan 0 – 60 000 kvm med ett snitt på 17 000 kvm per år. Varför är logistiksegmentet så attraktivt? Logistikfastigheter har blivit otroligt populärt de senaste åren. För att ge en klarhet i varför segmentet är så attraktivt måste vi först dela upp det i två delar;?1 - Att investera i logistikfastigheter, det vill säga transaktionsmarknaden. ?2 - Att som logistikaktör hyra in sig i logistikfastigheter, det vill säga hyresmarknaden. Dessa två delar påverkar varandra, men kan i vissa fall bete sig helt olika. Om vi börjar med transaktionsmarknaden så har avkastningsnivåerna på andra fastighetsslag sjunkit till mycket låga nivåer. Det har inneburit att allt fler investerare tittat på logistikfastigheter och insett att de givit en förhållandevis god avkastning. Det i kombination med ett ökat inflöde av kapital och en stark tro på den Det råder en kraftig boom just nu för logistikfastigheter. Intresset är till exempel stort för logistikparken som växer upp intill Landvetter flygplats, utanför Göteborg. Foto: John Hardwick DAGENS TRANSPORT & LOGISIK NR 3 • 2021 45