Dagens Transport & Logistik 1
LOGISTIK ”En fastighetsägare bör kunna erbjuda si
na kunder ursprungsmärkt miljöel”. Castellums kund Jollyroom har ett 30 000 kvm stort solcellstak med en årlig elproduktion på ca 3,3 GWh, vilket motsvarar 660 standardvillors elkonsumtion på ett år. Foto: Swede Energy Fastighets- och logistikföretaget Castellum förvärvade, 2018, Säve flygplats med en tillhörande utvecklingsyta på nära tre miljoner kvadratmeter. Avsikten var att ta bort landningsbanan och bara fokusera på ren logistik. Marken var idealisk för det tack vare närheten till Göteborgs centrum och dess hamn, dessutom med möjlighet att bygga stort och expandera. Men tack vare de hyresgäster som etablerat sig har planerna vidgats och nu tänker man annorlunda för Gateway Säve, som området döptes till. – Sedan länge finns Cevt och Volvobolagen som gör sina tester på ytorna i Säve, bland annat med självgående fordon. Heart Aerospace är ett bolag som forskar på flyg och planerar lansera elflyg för 19 personer år 2025. Mest spännande är etableringen är SEEL som forskar på batteriutveckling och elektrifiering av transportsektorn, säger Mariette Hilmersson, vd för Region Väst och fortsätter: – Vi har på kort tid fått in bolag som ägnar sig åt fordon på mark och i luften. Siktet är inställt på att bygga världens mest hållbara och innovativa centrum för logistik, hållbara transporter och elektromobilitet. Hans Sahlin är chef för Castellums logistikverksamhet. Foto: Castellum 60 DAGENS TRANSPORT & LOGISIK NR 3 • 2021 Detaljplanen tillåter höga byggnader Castellum ser sig själva som långsiktiga ägare som bygger och förvaltar affärslokaler åt sina kunder. Gateway Säve har stora ytor till sitt förfogande och kan hjälpa framtida kunder att växa och expandera över tid på området. Hans Sahlin är chef för Castellums logistikverksamhet och berättar: – Skulle vi bara utnyttja hälften av den totala markytan kan vi bygga 650 000 kvm logistik, vilket är lika Mariette Hilmersson är vd på Castellum Region Väst. Foto: Castellum