Dagens Transport & Logistik 1
LOGISTIKHANTERING Foto: Sib Solutions miavdelning
eller underleverantörer kopplas in, säger Stefan Borg, vd på Sib Solutions. Bolaget grundades 2017 av tre entreprenörer med en gedigen erfarenhet från logistiksektorn. Bolaget har utvecklat en intelligent AI-baserad teknologiplattform som både kan ta reda på vad som gick fel retroaktivt och proaktivt förebygga nya fel i logistikkedjan. Siktar på internationell expansion –Med vår teknologi filmar videokameror de kritiska processleden på exempelvis ett lager. Dessa kritiska processled inträffar ofta i överlämningen mellan människa och maskin. Plattformen kan identifiera försändelser genom hela leveranskedjan. AI-utrustningen skickar metadata till molnet som kombineras med data från logistikbolagets egna IT-system, säger Stefan Borg. Sib Solutions har genomfört en nyemission på 23 miljoner kronor och hösten 2021 inleds bolagets internationella expansion. Framöver väntar börsnotering. –Även i ett bolag med en leveransprecision på 99,7 procent så förekommer ändå en felmarginal på 0,3 procent. Sett till företagets samlade godsvolymer så motsvarar 0,3 procent av allt hanterat gods relativt många försändelser där det uppstår någon form av fel som antingen orsakas av en maskin eller den mänskliga faktorn, säger han. Gynnas av e-handelssektorns snabba tillväxt Stefan Borg är övertygad om att traditionella system inte kommer att räcka för att logistikbolagen ska kunna bibehålla en hög leveransprecision framöver. Olika typer av intelligenta AI-applikationer är nödvändiga, inte minst för att minska felmarginalen i takt med att paketvolymerna ökar. Logistiksektorns gensvar på Sib Solutions teknologi har varit positivt. Hittills har bolaget levererat sin lösning till ett femtontal kunder runtom i landet, däribland stora aktörer som Scania och Postnord. Den snabbväxande e-handelssektorn, med stadigt ökande godsvolymer, har förstås bidragit till att öka intresset för Sib Solutions teknologi. –I ett första skede fokuserar vi på lagerlogistik, men tanken är att vår applikation även ska kunna användas i exempelvis produktionsnära logistik och detaljhandelslogistik framöver. Vi siktar på att bli en ledande aktör i vår nisch och även om AI-teknologin kan användas i många sektorer planerar vi att hålla oss till logistiknischen även framöver, säger Stefan Borg. n Mötesplatsen för dig inom trafi k och samhällsutveckling www.infrastrukturnyheter.se DAGENS TRANSPORT & LOGISIK NR 3 • 2021 57