Dagens Transport & Logistik 1
LOGISTIKFASTIGHETER fundamentala tillväxten och e
fterfrågan i segmentet har gjort att segmentet blivit ännu mer intressant. Om vi ser på hyresmarknaden och verksam heterna, vars hyresavtal ligger till grund för de ökade värdena, är det också en marknad som går på högvarv. En rad faktorer driver på denna utveckling. Fenomenet att fler centraliserar och konsoliderar sina lager innebär ett ökat behov av nya stora lager. Vidare ser vi att utvecklingen inom E-handeln driver på efterfrågan och den utvecklingen går med en rasande fart, omsättningsökningen inom svensk E-handel ökade med 40% under 2020. Ytterligare en faktor är att priserna för att bygga nya lager har sjunkit kraftigt, vilket innebär lägre hyror och att allt fler kan välja att flytta in i nyproducerade lager. Vad finns det i dagsläget för hot mot logistiksegmentets popularitet? Vad som kan hota logistiksegmentets framtida positiva utveckling är svårt att förutse. De scenarion vi ser framför oss har med makroekonomi och världspolitik att göra, då logistiken och kapitalet är så nära sammanlänkat med vad som händer i övriga världen. Om allt fler länder sluter sig mot omvärlden kan det innebära att tullar ökar för att skydda inhemska marknader och flödet av gods avstannar. Därmed kan lager börja eka tomma. En annan faktor som påverkar är ränteläget. Om räntorna börjar stiga ökar kostnaderna i alla led och lagerproduktionen blir dyrare. Kapitalet som är bundet blir då dyrare och godset som ska flöda igenom lagren likaså. Det skulle innebära stora negativa effekter på logistikfastighetsmarknaden. Erik, om du skulle lista tre viktiga saker att tänka på vid en logistiketablering, vilka skulle det vara? 1. Förstå verksamhetens behov och förutsättningar, vilka parametrar är viktigast för er etablering? Till exempel logistikflöden, kostnadsbild, personalbehov, expansionsmöjligheter. Rangordna, sätt värden på och vikta dessa mot varandra. 2. Jobba med parter som ni litar på. Det kommer uppstå fel, konflikter och missförstånd under resans gång och om man har gått in i ett samarbete med en part som kanske är den billigaste, men som man egentligen inte tror på, kommer det att bli både onödigt energikrävande och dyrt. 3. Ta hjälp för att snabbt få en Erik Wallin överblick av logistikfastighetsmarknaden utifrån era behov. Marknaden rör sig snabbt och många nya aktörer kommer in och erbjuder bättre lösningar. Det kan finnas information om markområden som få känner till. Det kan handla om att förstå de senaste möjligheterna och kostnadsfördelarna med nyproduktion, eller att få reda på kommande vakanser som kan passa det man söker. Vid en ny etablering bör du inte missa att få en övergripande bild av de möjligheter som finns för att hitta den bästa lösningen för din verksamhet. n SUNDSVALL LOGISTIKPARK - NODEN MITT I NORDEN Med omedelbar närhet till Sundsvalls Hamn och i direkt anslutning till Sundsvalls kombiterminal tillskapas totalt 120 000 kvm etableringsytor för företag med logistikintensiv verksamhet. Här ryms såväl företaget med egen logistiklösning som tredjepartslogistik och tillverkningsindustri med hög godsomsättning. Vill ni 昀nnas mitt i Norden där godset möts? Kontakta oss! SVEN MAGNUSSON VD TOMAS WIDENFALK Projektkoordinator sven.magnusson@sundsvall.se Mobil: +46 70 333 36 79 www.sundsvalllogistikpark.se tomas.widenfalk@sundsvall.se Mobil: +46 73 275 13 50 46 DAGENS TRANSPORT & LOGISIK NR 3 • 2021 KONTAKT