HSB Uppdraget 1
styrelseskolan Det är mer hållbart – både för mil
jön och Finansiering och ekonomi När HSB Norr tar sig an ett större renove5 ringsprojekt så upprättas alltid en ramhandling först, som sedan s c a ki k s ut till fem-sex byggentreprenörer som får lämna offert på ett fast pris. Föreningens ekonomer är delaktiga och tittar på allt f år n lån till hur renoveringen kommer att påverka de boende i form av avgifter. Man tittar också på energifrågor och hur stor energibespa nri g man gör med effektiva energival vid ombyggnationen. Energibesparningarna täcker ofta stora delar av fören n ens lånebild för projektet. I totalentreprenader jobbar HSB Norr med garantif år gor i fem år efter godkänd entreprenad och då kan bostadsrättsfören ni gen vända sig dit när det gäller efteri g marknaden. ekonomin – att samordna de renoveringar som behöver göras. Att lappa och laga är ett dyrt sätt att bygga. Var transparenta med era förväntningar Det mest avgörande för att en större 7 fören n en och projektledaren har samma förväntn n ar. Det är viktigt att båda parter är transparenta och har samma bild av vad som ska renovering ska vara lyckosam är att både i g i g ske. Då blir det bäst. Tänk på det här: → Ha en helhetsbild som sträcker sig 40—50 år framåt. → Se ö ev r vad som behöver göras inom de närmsta åren och samordna renoveringarna. → Större renoveringar innebär ett stort juridiskt ansvar. Ta hjälp! Eftermarknaden 6 Det är viktigt att ha ett bra system för den så kallade eftermarknaden. Allt är inte klart bara för att renoveringen är klar. Uppstår problem med något i efterhand kan det vara svårt att få dit byggentreprenören om det inte finns ett tydligt a tv al kring eftermarknaden. Besiktningar vid två och fem år efter renoveringen är ett bra intervall för att kontrollera att allt fortfarande ser i g bra ut. Det är en trygghet för fören n arna. → Tillsätt en arbetsgrupp från styrelsen som är delaktig i renoveringsprocessen. → En renovering kan leda till stora energibesparingar. → Se till att föreningen och projektledaren har samma förväntningar. → Ha ett bra system för eftermarknaden, hantera eventuella problem som uppstår i efterhand. MER INFO med tips och inspiration för styrelsearbetet finns på hsb.se/styrelseskolan. # 3/ 2020 uppdraget 19