HSB Uppdraget 1
”Börja prata om och använda digitala verktyg i er
förening redan nu.” Det tar vi i beaktning när vi utvecklar våra tjänster och produkter. Vi finns också här som stöd för våra medlemsföreningar och svarar gärna på frågor om de nya tjänsterna. Anders upplever att de flesta av HSB Sydosts medlemmar är nyfikna och positivt inställda till digitaliseringen, även om en del fortfarande saknar viktig infrastruktur, som internetuppkoppling i styrelserummet. – Har du bara det så kan du jobba direkt i Mitt HSB med de verktyg som redan finns där, säger han. EN AV DE NYUTVECKLADE HSB-tjänsterna som Anders tror att brf-styrelser kommer ha stor nytta av är verktyget Nytt styrelseår. – Där finns stöd och mallar för allt du behöver för att sköta ditt styrelsearbete och fastighetsägarsansvar, liksom viktiga hållpunkter så du inte glömmer bort vad som ska beslutas under året, berättar han. Tjänsten främjar delaktighet för alla i styrelsen och gör det möjligt att dokumentera allt som händer i föreningen, så det finns samlat på ett och samma ställe. Även om satsningen på onlinetjänster främst är avsedd för att underlätta arbetet för brf-styrelser, så utvecklar HSB även tjänster för medlemmar och boende i föreningarna. Ett köhanteringssystem för parkeringsplatser och bokningsbara objekt, samt ett socialt forum där de boende i en brf kan kommunicera och dela information med varandra är ett par exempel. – Digitaliseringen är något som berör alla, så börja prata om och använd digitala verktyg i din förening redan nu, tipsar Anders. På så vis blir omställningen enklare. l Se över tekniken i Tänk på det här: → Se över infrastrukturen så att alla har tillgång till internetuppkoppling. → Prata med medlemmarna om digitala verktyg. → Ha med datorn/mobilen till mötet och jobba genom Mitt HSB med de tjänster som redan finns. → Var öppen och nyfiken på utvecklingen och de digitala tjänster som kommer. styrelserummet, så att ni har internetuppkoppling under styrelsemötet. # 3/ 2020 uppdraget 29