HSB Uppdraget 1
guide krishantering Styrelsens roll – SAMMANKALLA
OCH INFORMERA Räddningstjänst, polis, försäkringsbolag – under krisens akuta skede kan det vara många aktörer inblandade. Men även styrelsen har en viktig roll att spela när avgörande beslut ska fattas. Text Karin Aase Illustration Tomas Lindell N är larmet om en kris kommer menar Thord Modén, förvaltare på HSB Södra Norrland, att det finns en sak som är extra viktig för styrelsen att göra: – Det är att följa sin krisplan. Där ska det stå i vilken ordning man ska larma och vilka instanser som ska kontaktas. Det är mycket viktigt att styrelsen under det akuta skedet ser till att alla aktörer som behöver kallas in verkligen blir inkallade. På så sätt kan föreningen få hjälp av proffs och slipper försöka hantera allt själv. – Den regionala HSB-föreningen har ofta personal med kunskap om och erfarenhet av krishantering och dem kan styrelsen luta sig mot vid en kris. Till exempel kan de hjälpa till att ordna evakueringsboenden och att sköta kontakter med försäkringsbolag. Därför är det viktigt att kontakta den regionala HSB-föreningen så fort som möjligt. MEN DET FINNS också saker som styrelsen själv måste göra. Om krisen påverkar fastigheten, till exempel vid en brand, är det viktigt att någon i styrelsen finns på plats för att ge information om fastighetens konstruktion till räddningsledningen. – Om någon ur styrelsen kan hjälpa räddningsledningen med sådana uppgifter kan det underlätta släckningsarbetet enormt. Därför är det bra om någon kan vara på plats hela tiden för att svara på de frågor om byggnaderna och föreningen som kan uppstå under släckningsarbetet. En annan mycket viktig uppgift för styrelsen är att se till att alla medlemmar, både direkt och indirekt drabbade, får den information de behöver. – Det viktiga är att försöka få varje enskild person att känna någon slags trygghet, och det uppnår man ofta genom att informera. För det första om vad som har skett, för det andra vad som görs just nu för att lösa situationen, och för det tredje vad som kommer att ske längre fram. Vet människor det här minskar oron, och därför är det viktigt att styrelsen på ett strukturerat sätt försöker att nå så många som möjligt med de här uppgifterna. MEN STYRELSEN SKA inte bara ge information, de behöver också vara med och lyssna på medlemmarna. – Om någon är chockad och orolig kan det hjälpa mycket att få prata av sig och uppleva att någon lyssnar. Eftersom styrelsen många gånger känner medlemmarna är det bra om styrelsens medlemmar kan lyssna, men de kan också ta hjälp av till exempel den lokala kyrkan. l ”Det viktiga är att försöka få varje enskild person att känna någon slags trygghet.” 38 uppdraget # 3/ 2020