BD 1
Vin som investering Vindome är en digital handels
plats för vin som precis lanserats i Sverige. Vi fångade den svenska VD:n Ingrid Brodin för att förstå vad det handlar om. TEXT: PETER STEEN-CHRISTENSEN Mitt problem när jag kommer in på Vindome är att jag också får lust att dricka vinerna istället för att bara investera i dem. Men för kännare och för de som gärna vill diversifiera sina investeringar bort från en osäker finansmarknad så är vininvesteringsappen Vindome en utmärkt ny bekantskap. Vindome, som precis lanserats i Sverige, kallar sig för den första digitala marknadsplatsen för investerbart vin. Tjänsten sjösattes i Italien och England redan 2020 och sedan dess har fler länder lagts till och antalet användare har redan gått över 10 000. Vindome liknar till mångt och mycket att handla med aktier, men istället för digitala värdepapper är det alltså premiumviner som byter ägare. Bakom projektet står svenskan Ingrid Brodin som kommer från Kungsör och har vuxit upp i en entreprenörsfamilj. Efter högskoleutbildning i Oxford och European Business School i London gick vägen till Vindome genom en Master Of Business Administration i Milano – som gav ett stipendium från Wallenbergsstiftelsen – och över 20 års erfarenhet av att utveckla internationella företag, både i Europa och på diverse tillväxtmarknader. – Jag har arbetat för flertalet framgångsrika startups, både inom livsmedels- och teknikbranschen, och har dessutom själv startat ett antal olika företag, däribland ett eventföretag på franska Rivieran, värderat till tiotals miljoner, samt ett företag som tillverkar handväskor i Italien. – Jag flyttade från Sverige som 15-åring och såg aldrig tillbaka. Tack vare mitt stora mat- och vinintresse beskrivs jag inte sällan som ”mer italiensk än riktiga italienare” och jag kan förmodligen mer om italiensk mat- och vinkultur än min italienska make. Det var denna passion som tog mig till Monaco, då jag började arbeta på Del Monte Fresh Produce som utvecklingschef för nya produkter. Likväl brinner jag för startups, nytänkande affärsidéer och älskar innovation. Vad är ditt personliga förhållande till vin och har du haft någon speciell vinupplevelse som verkligen väckte ditt intresse? – Man skulle kunna hävda att jag ärvde mitt vinintresse från mina föräldrar. Alla våra familjesemestrar under barndomen planerades utifrån var vi skulle äta frukost, lunch och middag. Denna passion fördjupades i mitten av 20-årsåldern, när jag flyttade till Milano för att göra min MBA. Enligt mig är mat och vin en stor och betydande del av den europeiska kulturen. Det är en del av vårt arv som ofta försummas idag – i stället prioriteras snabbhet och bekvämlighet. Min man är också en vinälskare så det är en stor del av vårt liv. Ett av mina huvudsakliga mål med Vindome är att lära den yngre generationen vikten av vårt arv, samt dela glädjen i att investera i det som är och har varit vår historia. Vindome har nu lanserats i Sverige men har tidigare varit tillgängligt i andra länder. Kan du sammanfatta idén och berätta vilka volymer ni förmedlar och eventuell tillväxt ni har haft tills vidare? – Vindome lanserades år 2020 mitt i lockdown i Italien och vi är nu tillgängliga i alla Europeiska länder. Men Vindome föddes för cirka fem år sedan – som många andra bra idéer – under ett glas vin med nära vänner. Där och då insåg vi att det fanns en stor lucka på marknaden för vininvesteringar. Vi diskuterade frågor som: Var och hur ska man lagra sina viner – framför allt med tanke på att viner måste lagras under optimala förhållanden för att kunna förvaras under många år. Och vad händer om man flyttar ofta (som jag har gjort) hur ska man då hantera det? – Hur kan man veta att vinerna man köper är äkta? 16 Det finns en uppsjö av falska viner på marknaden. – Och om jag vill sälja mina viner hur går jag till väga? Aktionshusen accepterar bara cirka en procent av alla viner de får förfrågan om att sälja. – Marknaden var nämligen inte bara begränsad till de rika och förmögna till följd av höga inträdesavgifter, det var också en väldigt svår marknad att ta sig an på grund av komplexa marknadsförhållanden. Aktörerna som verkade innan vi startade var gammaldags och ingen nyttjade teknologi för att lösa problemen vi såg. Inte heller anpassade de sig till den yngre generationen, sett till varken tjänsteerbjudande eller språk. Så efter den middagen föddes en liten idé fram. En idé som jag sedan studerade i över ett år och jag började sakta men säkert skriva en affärsplan. Den idén är idag Vindome. Och jag kan med stolthet säga att Vindoma var – vad vi vet - världens första vininvesteringsapp som tillåter sina användare att investera, lagra och sälja sina viner på ett helt säkert sätt. Vindome ansluter producenter, investerare och vinälskare världen över. Vi fokuserar på att minimera risk och erbjuder ett säkert universum för våra kunder där äkthetsgraden är garanterad och alla transaktioner lagras via blockkedjeteknik. – Vi har idag över 12 000 aktiva kunder och växer med cirka 1 000 kunder i månaden. Vår app är tillgänglig i hela världen, förutom ett par få länder, men vi har hittills bara marknadsfört oss i Italien, England, Sverige och lite i Tyskland. Under 2023 kommer vi satsa stort på expansion och tillväxt även utanför Europa. Kan du berätta om ert utbud, det är uteslutande premium-viner med samlarvärde såklart, men hur görs urvalet och vad och hur brett utbud erbjuds genom Vindome? – Ja, vi erbjuder endast så kallade investeringsbara premium-viner. Tre punkter definierar vad som gör ett