Dagens Transport & Logistik 1
NYHETER ”I ett batteridrivet fordon finns det näs
tan ingen överskottsvärme som ska avledas” á skottsvärmen användas för att värma inredningen, men annars handlar det om att ”skjuta kråkan”, för att använda ett gammalt uttryck. Fördelen med dieselmotorn är i första hand enkel och snabb tankning nästan överallt. Batteri elektrisk I ett batteridrivet fordon finns det nästan ingen överskottsvärme som ska avledas, medan en mycket enklare motorkonstruktion säkerställer mindre friktionsförlust. Nackdelen är att energin som lagras i batteriet även måste användas för att värma eller kyla inredningen, beroende på årstid. Ändå kommer batterielektrisk drift ut mycket fördelaktigt energimässigt. Nackdelen med batterielektrisk drift är begränsad räckvidd och lång laddningstid. Bränsleceller Bränslecellsbussar är också elektriska, men elen produceras via en omväg som kallas väte. Det är relativt energikrävande att producera vätgas och dessutom sker en energiförlust i bränslecellen. Fördelarna ligger i större räckvidd och tankning, vilket är betydligt snabbare än att ladda från en kontakt. Dieselhybrid Att dieselhybridbussar kommer ut bättre energimässigt än rena dieselbussar är uppenbart då bromsenergin omvandlas till el som kan hjälpa dieselmotorn att ta sig framåt. Gas En gasmotor förbränner bränslet som en bensinmotor (med tändstift) som i sig är mindre effektiv än dieselmotorn. Därför kommer den här typen av motorer ut något sämre än diesel. Fördelen är att det finns en riklig tillgång på naturgas och om biogas används är utsläppen mycket små. Utsläpp I rapporten antas det att elbussar har 70 procent lägre utsläpp av växthusgaser än dieselbussar. Elbussar har inga lokala utsläpp, men i rapporten körs den med energianvändning från ”Väl till Hjul”, det vill säga hela energicykeln. När rapporten säger 70 procent lägre utsläpp gäller det el som den produceras i Storbritannien där delar av elproduktionen sker med fossila energikällor. Vid användning av förnybara källor, som vatten-, vind- och solkraft, är de totala utsläppen från elfordon nästan noll. Spelat ut sin roll Mycket tyder på att förbränningsmotorn snart har spelat ut sin roll i stadsbussarna. Vid det nyligen avslutade UITP Global Public Transport Summit 2023 i Barcelona fanns det tydligen bara en buss med förbränningsmotor, och det var en gasbuss. De flesta av bussarna som visades var batterielektriska, eftersom det inte fanns några inslag av bränsleceller, vare sig som ren kraftproducent ombord eller som räckviddsförlängare i en annars batteridriven buss. Flera tillverkare, senast MAN, har proklamerat att det inte kommer att finnas stadsbussar som kommer att uppfylla de krav som EU-kommissionen har föreslagit som Euro VII. n Källa: UITP / Low-Emission Bus Scheme NYHETER 10