Dagens Transport & Logistik 1
NYHETER NYHETER På grund av solkraften behöver ge
neratorn mindre bränsle för att generera el, vilket bland annat också ska avlasta fordonsbatteriet och förlänga batteriets livslängd. FOTO: FRAUHOFER INST. Duvenbeck testar användningen av solenergi för lastbilar Hos tyska logistikföretaget Duvenbeck ska två lastbilssläp starta provkörning med hjälp av solceller. AV MARKKU BJÖRKMAN Enligt Duvenbeck är fordonen två fordonskombinationer med lågdäckssläp och med olika drivtekniker från lastbilstillverkaren Iveco. Den ena körs konventionellt med dieselbränsle, den andra med LNG. Solenergin genereras av fotoceller En ultratunn solmatta från solteknikleverantören ”Trailar” installerades ovanpå var och en av de två lastbilssläp som tillhör speditions- och logistikföretaget Duvenbeck. Solenergin som genereras av fotocellerna flödar in i lastbilens bilbatteri DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 4 2023 och ger ström för driften av generatorn, som förser de ombordvarande elsystemen med energi. Webbaserad plattform På grund av solkraften behöver generatorn mindre bränsle för att generera el, vilket bland annat också ska avlasta fordonsbatteriet och förlänga batteriets livslängd. Data, som sänds telematiskt visar mängden el som genereras av solmattorna. Upplysningarna kan efterfrågas via en webbaserad plattform. Samarbete med BMW Group Duvenbeck använder båda fordonskombinationerna för att leverera just-intime till BMW Group. De kör dagligen på samma långa sträcka mellan BMW:s motorfabrik i Steyr, Österrike, och BMW:s produktionsanläggning i Regensburg. - Som logistikpartner till fordonsindustrin som är öppen för teknik delar vi ansvaret för att nå klimatmålen. Därför var det ingen tvekan om att vi skulle stödja BMW Groups initiativ för att hålla transportutsläppen från hela leveranskedjan av byggkomponenter så låga som möjligt, förklarade Bernd Reining, fleet manager på Duvenbeck. Dessutom kan testresultaten enligt Reining ge ett incitament när det gäller att utrusta andra fordon med solmattor. Duvenbeck driver en flotta på 1500 enheter. De används främst för bilkunder. Med mer än 6000 anställda på mer än 30 platser i åtta länder är Duvenbeck ett av de största logistikföretagen i Europa. n Källa: Duvenbeck 13