Dagens Transport & Logistik 1
Avtal på plats för ny hamnterminal i Arendal på H
isingen Stena Line och Göteborgs Hamn har nyligen signerat ett avtal för flytten av Stena Lines Danmarks- och Tysklandstrafik till en helt ny terminal i Arendal på Hisingen. Den nya placeringen kommer att möta behoven på hållbara transportlösningar för både Stena Line och Göteborgs Hamn. AV STINA WICKENBERG A 36 vtalet mellan färjerederiet och Göteborgs Hamn omfattar konstruktionen av den nya terminalen samt hyra och leasing av terminalområdet och en ny terminalbyggnad. Avtalet sträcker sig över 25 år. Givet nya förutsättningar för framtida utveckling av Göteborgs stad ser färjerederiet en positiv potential i den nya placeringen av sina terminaler. ”Vi har en ambitiös agenda för att stärka vår position som en ledare inom hållbar sjöfart och det här avtalet kommer att ge oss verktygen för att kunna växa långsiktigt i Göteborg. Vi ser framför oss en fortsatt ökad efterfrågan från våra passagerare och fraktkunder och i Arendal kommer vi kunna expandera samtidigt som vi hjälper Göteborg att utvecklas i en hållbar riktning”, säger Niclas Mårtensson, VD för Stena Line. Rederiets färjor har utgått från centrala Göteborg sedan 1960-talet och har idag flera avgångar dagligen från Masthuggskajen för färjelinjen till Fredrikshamn, Danmark samt från Majnabbe för linjen till Kiel, Tyskland. Som en del i deras mål att reducera sitt klimatavtryck kommer företaget att stegvis fasa in nya hållbara bränslen i sin fartygsflotta, och här behövs både infrastruktur och väl fungerande leveranskedjor för att stödja omställningen. ”Den nya terminalen i Arendal DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 4 2023