Dagens Transport & Logistik 1
Europaspåret ska gå på en bro som utgår från Varv
sudden till höger på bilden (med kranarna). Därefter passerar den en konstgjord ö och försvinner sedan ner i en tunnel på sin väg mot Köpenhamn. FOTO: LANDSKRONA STAD "Europaspåret skulle ha kapacitet för minst 90 godståg per dygn utöver den förväntade regional- och fjärrtrafiken" E 26 uropaspåret är ett förslag på en 19 kilometer lång tunnel mellan Landskrona och Köpenhamn. Där ska godståg samt regional- och fjärrtåg kunna passera. Där ska också finnas en vägförbindelse. Inget annat förslag till Öresundsförbindelse erbjuder passage för så många trafikslag. Projektets byggtid är beräknad till 8 år. Tanken är att Europaspårets järnvägsdel ska avlasta Lomma-banan, Södra Stambanan på sträckan Eslöv– Lund–Malmö, Malmöringen, Öresundsbron med landanslutningar samt Köpenhamns Hovedbanegård. Hur ska tunneln konstrueras? – Tanken är att bygga en sänktunnel under Öresund med väg- och järnvägsförbindelse i samma tunnel precis som Fehmarn Bält-förbindelsen. Därför kan man också använda samma tunnelelement och fabrik som har etablerats på Lolland i Danmark inför Fehmarn Bält-förbindelsen, säger Hanne Skak Jensen. Europaspåret skulle ha kapacitet för minst 90 godståg per dygn utöver den förväntade regional- och fjärrtrafiken. Bottenförhållandena i Öresund mellan Landskrona talar till Europaspårets fördel. De möjliggör en tunnel med små lutningar som är anpassat för långa och tunga godståg. – Öresund är relativt grunt på denna sträcka och max cirka 20 meDAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 4 2023