Dagens Transport & Logistik 1
á bakom att Europaspåret bör utredas. Det är fram
för allt problematiken med ökande antal godståg som är argumentet för att stötta en utredning av Europaspåret. Till exempel passerar ungefär 50 godståg genom Lund C varje dygn och tar upp plats för persontåg. Har ni har haft kontakt med beslutsfattare i Danmark om projektet, och i så fall fått någon respons därifrån? – Ja, men det finns det inte förutsättningar för en öppen dialog så länge det finns ett regionalt kommunalt beslut inom Region Skåne och Greater Copenhagen att prioritera HH-förbindelsen, säger Hanne Skak Jensen. Förespråkarna för en ny Öresundsförbindelse – oavsett alternativ – går i väntans tider. I "Fastställelse av nationell trafikslagsövergripande plan för transportinfrastrukturen för perioden 2022–2033” som den socialdemokratiska regeringen la fram i juni, nämns behovet av att utreda ”Kapacitet och redundans för transporter över Öresund”. Men sedan den nya M-KD-L-regeringen tillträdde har inget besked kommit om och när utredningen ska genomföras. Tre aktuella riksdagsmotioner från L, SD respektive S-politiker tar upp Europaspåret som ett alternativ värt att utreda vidare för en framtida Öresundsförbindelse. n "Till exempel passerar ungefär 50 godståg genom Lund C varje dygn" Öresundsmetron l Öresundsmetron med en sträckning mellan Malmö och Köpenhamn skulle kunna avlasta Öresundsbron från ett stort antal kollektivtrafikresor och på så vis skapa plats till annan järnvägstrafik på bron. Det blir plats för fler godståg, fjärrtåg, höghastighetståg och regionaltåg. l Öresundsmetron är en borrad tunnel med två spår från kust till kust i kalkberget under Öresund. l Öresundsmetron beräknas få en restid på cirka 20 minuter mellan Malmö och Köpenhamn med avgångar var 90:e sekund. l En Öresundsmetro beräknas kunna tas i bruk cirka 2035. Källa: Öresundsmetro.com Mötesplatsen för dig inom trafi k och samhällsutveckling www.infrastrukturnyheter.se 32