Dagens Transport & Logistik 1
á då behovet av underhåll vid laddstationer komme
r att öka rejält. Behovet skulle kunna motsvara skapandet av över 280 000 jobb inom e-mobilitetssektorn till år 2030. När det kommer till konsumenterna så kommer de att kunna köpa elbilar med vetskapen om att infrastrukturen de använder över hela Europa är pålitlig, tillgänglig och välfungerande. Ökningen av pristransparens inför laddsessioner kommer också att hjälpa till att undvika förvirring för förarna, särskilt när det gäller roaming mellan olika länder. När det reglerande framtida landskapet för den europeiska e-mobilitetssektorn nu är fastställt kan vi förvänta oss att se en enorm expansion för denna sektor framöver. Det långsiktiga regelverket kommer att garantera en omfattande utbyggnad av infrastrukturen över hela kontinenten och ge förarna förtroendet att kunna åka var som helst i sina elbilar. n AFIR kräver att alla EU-länder ska följa specifika regler vid utrullning av publik laddinfrastruktur för såväl personbilar som lastbilar. FOTO: CHARGEPOINT DETTA ÄR EN ANNONS FRÅN LGT LOGISTICS Expertis skapar effektiv och mer hållbar logistik När man gör samma sak under en lång tid blir man ofta väldigt bra på det. Genom åren har LGT Logistics utvecklat en effektiv hantering tack vare det täta och långa samarbetet man har haft tillsammans med möbeltillverkarna i Tibro, vilket även företagets övriga kunder inom andra branscher nu kan dra nytta av. – Vi har valt att utnyttja vår unika historia samt position och utvecklat både transporter samt lagerhantering och blivit experter på det vi gör. Och idag hanterar vi all typ av gods, inte bara möbler. Mycket av det gods vi hanterar är ofta skrymmande att lagerhålla och transportera i jämförelse med många andra produkter. Det krävs erfarenhet och god planering för att säkerställa leveranser är både hållbara och kostnadseffektiva, säger Michael Narse, CCO på LGT Logistics. LGT Logistics har av historiska skäl fått hantera mycket möbler då man växt ur den svenska möbelmetropolen Tibro. Det har lett till att företaget idag är ledande inom området i Norden med både lager, crossdocking terminaler och lastbilar i Tibro, Horsens i Danmark samt Lahti i Finland. Man har gått från den lokala transportören till en europeisk aktör. LGT erbjuder idag skräddarsydda koncept inom transport, lager, projekt, hemleveranser och konsoliderade leveranser i hela Europa. – Möbelhantering kräver erfarenhet och god planering för att säkerställa kvalitativa leveranser. Vi har genom åren byggt upp en gedigen kompetens, och hanterar 660 000 sändningar per år. Vi jobbar nära och långsiktigt med många av våra kunder vilket gör att alla i företaget har en viktig roll när vi möter våra kunders behov. Samtidigt som vi säkerställer att våra transporter alltid är fyllda, både in och ut från både våra lager och cross-docking terminaler, berättar Michael Narse. Ett annat sätt att skapa mer hållbara transporter på är att lasta utan pall. Genom att ”tetris” bygga lasten eliminerar LGT nästan helt de tomma ytorna i transporterna. Det ger en förbättrad effektivitet och minskad miljöpåverkan. – Genom att lasta som vi gör, reducerar vi vår CO2-påverkan med nästan 40 procent i jämförelse med andra aktörer i branschen. Att skapa ökad hållbarhet handlar om att skapa effektivitet i alla led. Allt ifrån inhämtning av gods, hur vi bygger våra turer och hur vi optimerar våra bilar till hur vi hanterar godset här på vår anläggning, avslutar Michael Narse. FAKTA Nordens ledande specialist inom möbellogistik och erbjuder skräddarsydda koncept för möbeltillverkare, importörer, grossister och detaljhandlare i kombination med högkvalitativa transporter. Ingår i Nordic Transport Group (NTG) sedan 2021. Läs mer på: www.lgtlogistics.com/sv