Dagens Transport & Logistik 1
I mars 2023 presenterades en skärpning av målen i
det europeiska energieffektiviseringsdirektivet. Direktivet, som syftar till att nyttja potentialen för energibesparing i samtliga sektorer och bidra till ett hållbart energisystem, utgör ett gemensamt ramverk för energieffektivisering inom EU. Målen för 2030 är högt ställda och omfattande investeringar kommer att krävas för att nå dem. AV ANNIKA WIHLBORG Tomas Berggren, senior rådgivare på Energimyndigheten. FOTO: ENERGIMYNDIGHETEN Energieffektiviseringsdirektivets skärpta mål ställer krav på hela samhället I mars 2023 nåddes en politisk överenskommelse om att minska den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå med 11,7 procent år 2030. Europarådet och parlamentet enades om en gradvis ökning av det årliga energibesparingsmålet för slutlig energianvändning från 2024 DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 4 2023 till 2030. EU har även beslutat att offentlig sektor ska föregå med gott exempel. De har nämligen en specifik skyldighet att uppnå en årlig minskning av energianvändningen med 1,9 procent. –Energieffektiviseringsdirektivet har funnit sedan 2002 och sedan dess kontinuerligt skärpts och omarbetats. Direktivet är en del av EU:s Green Deal. EU:s medlemsländer har nu två år på sig att formulera hur genomförandet ska utformas för att målen ska nås. I september 2025 ska direktivet vara genomfört nationellt, säger Tomas Berggren, á 49