Dagens Transport & Logistik 1
Europaspåret förväntas minska restiden Göteborg–K
öpenhamn med en timme och möjliggöra fler persontåg på sträckan Stockholm-Köpenhamn. ILLUSTRATION: EUROPASPÅRET ter djupt, säger Hanne Skak Jensen. Enligt Europaspårets förespråkare kan förbindelsen öka järnvägskapaciteten med 100 procent över Öresund. Det skulle i så fall vara ett välkommet tillskott efter öppnandet av Fehmarn Bält förbindelsen 2029 mellan Tyskland och Danmark. Då väntas framför allt godstrafiken få ett stort uppsving. Men Europa spåret har länge befunnit sig i medieskugga trots att projektet har utretts och analyserats sedan 2015. En orsak är att Region Skåne och Greater Copenhagen tidigare har beslutat att prioritera HH-förbindelsen Helsingborg–Helsingör (se DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 4 2023 faktaruta). Men förutsättningarna har förändrats sedan dess. En strategisk analys från Trafikverket 2021 klargör att inga gods- och fjärrtåg kan köra genom HH-förbindelsens tunnel. Tidigare infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) sa i en intervju med Sydsvenskan i juni att han ville utreda alla förslag till ny Öresundsförbindelse. I samma tidning har Pär Helgesson, ansvarig för samhällskontakter och höghastighet på SJ, ställt sig positiv till att köra företagets tåg till Danmark via Landskrona, och välkomnat en utredning av Europaspåret. Det finns också ett tredje förslag på en ny Öresundsförbindelse á Hanne Skak Jensen, projektledare för Europaspåret. FOTO: OSCAR FELDT 27