Dagens Transport & Logistik 1
Elbilarna blir fler och fler och kräver fler stäl
len att ladda på. FOTO: CHARGEPOINT I slutet av mars klubbade EU igenom sin politiska överenskommelse kring Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR), som i hög grad kommer att påverka Europas framtida infrastrukturlandskap för elfordon. En utbyggnad av laddinfrastruktur står för dörren Vid en första anblick har AFIR likheter med en policy som USA:s president Biden upprättade för att få till ett nätverk av 500 000 publika laddplatser till år 2035, då båda initiativen syftar till att stödja förarnas förtroende och undvika räckviddsångest vid omladdning. Men där slutar också likheterna. USA har implementerat ett finansieringssystem på flera miljarder dollar för att uppnå laddinfrastrukturmålet, med specifika laddningsprojekt för motorvägar, samhällen, DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 4 2023 hamnar och landsbygdsområden över hela landet, medan AFIR istället har satt upp kriterier för EU:s medlemsländer att själva distribuera sin elbilsinfrastruktur och generera dess offentliga finansieringen. AFIR kräver att alla EU-länder ska följa specifika regler vid utrullning av publik laddinfrastruktur för såväl personbilar som lastbilar. Som en del av dessa regler kommer EU-länderna att behöva uppfylla specifika energikapacitetsmål i kombination med avståndsbaserade mål längs huvud- och motorvägar. Alla laddföretag står redo att stödja regeringar med det rullande programmet av mål som länderna förväntas uppfylla under de kommande åren. Det kommer framför allt att finnas en stor potential i att förbereda sig för eldrivna fordonsparker med tunga fordon. De företag som vill investera i elbilsladdning kommer kunna säkerställa att deras förare kan ladda var som helst (via alla betalningsmetoder), samt att infrastrukturen är pålitlig och lättillgänglig. Eldrivna passagerar fordon Europeiska länder kommer att behöva tillhandahålla en effektkvot på 1,3 kW respektive 0,8 kW för alla el- och plug-in-hybrida passagerarfordon, via sina publika laddstationer. Kravet är utformat för att säkerställa att de nationella laddnätverken växer proportionellt med antalet elfordon. Dessutom inkluderar AFIR ambitiösa avstånds- (laddmöjligheter minst var 60:e kilometer på huvudvägar) och elkapacitetsmål som länder förväntas uppfylla längs stora motor- och pendlarvägar. á 61