Dagens Transport & Logistik 1
Ökade krav på laddplatsoperatörer. FOTO: CHARGEPO
INT "Operatörer av laddstationer, såsom laddnätverk, detaljhandelsföretag mm, står samtidigt inför en mängd krav på att leverera tillräcklig teknik " Ökade krav på laddplatsoperatörer Operatörer av laddstationer, såsom laddnätverk, detaljhandelsföretag mm, står samtidigt inför en mängd krav på att leverera tillräcklig teknik för att möjliggöra betalning, prisvisning och pålitliga laddlösningar. För att garantera att alla elbilsförare kan komma åt offentlig infrastruktur måste alla laddpunkter aktivera adhoc-laddning, vilket innebär att förare inte behöver prenumerera eller förregistrera sig. De måste se till att infrastruktur installerad från 2024 och framåt tillåter betalning via kontaktlösa medel eller DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 4 2023 genom användning av betalkortsläsare. Från 2027 gäller även samma krav för operatörer som sköter publik infrastruktur för tunga fordon längs stora motorvägar och vid rastplatser. Antti Vainio, Manager, Public Policy, Nordics, ChargePoint. FOTO: CHARGEPOINT Laddstationsoperatörer måste också se till så att betalningsoch prisvisningsfunktionerna alltid är tillgängliga för slutanvändare, med regelbundna underhållsinsatser, samt reparationsåtgärder när fel upptäcks. Tjänsteleverantörer av elmobilitet måste garantera att elbilsförare har en tydlig uppfattning om laddkostnaderna innan de påbörjar en laddsession. Allt detta kommer i hög grad att främja och standardisera elbilsförarnas laddupplevelse på offentliga platser. Gynnsamt för vagnparksoperatörer, tekniker och elbilsförare Det offentliga infrastrukturnätet kommer att bli allt tätare, oavsett om förarna pendlar inom städer eller kör längre avstånd, vilket gynnar alla, inte minst vagnparksoperatörer. Det stora utbyggnadsbehovet över hela Europa kommer dessutom att kräva många skickliga tekniker,á 63