Dagens Transport & Logistik 1
MÖJLIGGÖR EN HÅLLBAR EXPORT OCH IMPORT Gothenburg
RoRo Terminal FAKTA På Gothenburg RoRo Terminals 7 kajplatser hanterar vi dagligen omkring 1500 enheter samt 215 intermodala transporter på vår kombiterminal. Årligen rullar vi av och på bland annat 320 000 RoRo-enheter, 1 miljon ton papper och 100 000 nyproducerade personbilar. Totalt omsätter vi över 6 miljoner ton gods varje år. Samtliga medarbetare är specialister och är i högsta grad involverade i hållbarhetsarbetet mot en bättre och säkrare terminal. Varje år inkommer miljontals varor till hamnen i Göteborg och blir distribuerade vidare till och från hela Sverige. Som ägare av den största RoRo-terminalen i Skandinavien slår nu Gothenburg RoRo Terminal ett slag för hållbarheten – och vikten av att minska Sveriges ekologiska avtryck inom transportsektorn. En RoRo-terminal hanterar rullande gods såsom trailers, fordon och upplastade containers. På terminalen lossar och lastar företaget fartygen samt sköter tullhantering och upplastning på lastbilar. Eftersom Gothenburg RoRo Terminal arbetar med hela kedjan – från sjö till slutkund – kan deras påverkan på miljön bli stor. LÅNGSIKTIGT PERSPEKTIV Arbetet mot att bli en hållbar terminal handlar om att skapa långsiktiga perspektiv och lösningar, menar Maria Franksen, vd på Gothenburg RoRo Terminal. – Vårt hållbarhetsarbete omfattar och påverkar alla beslut vi tar på företaget. Det kan handla om allt från maskininköp och körvägar till hur länge ett fartyg får ligga förtöjd vid en kaj. Utöver detta berättar hon att förslag från samtliga på företaget är av stor vikt. Med specialistkunskaper på miljö, ekonomi och logistik på plats blir det lättare att både skapa sig och implementera ett hållbarhetstänk i den dagliga verksamheten. – Vi har implementerat en struktur som tydligt tar hand om de idéer som kommer in. Detta innebär ett större fokus på arbetsmiljö genom att strukturerat omhänderta samtliga hållbarhetsförslag. ENERGIEFFEKTIVA LÖSNINGAR De steg som implementerats för att säkerställa hållbarhetsperspektivet på företaget är exempelvis att samtliga maskiner går på el eller miljöbränsle. Fartygen kan koppla på sig på Shore Power vilket innebär att de inte behöver ha motorerna i gång vid kaj – vilket hela staden mår bra av. Vidare erbjuder Gothenburg RoRo Terminal en Maria Franksen, vd Gothenburg RoRo Terminal. Green lane. Detta är en snabbfi l på terminalen för de åkerier som väljer eldrivna fordon. Terminalen är även en viktig del av Göteborgs och DFDS stora initiativ att skapa en Green Corridor mellan Göteborg och Gent i Belgien. Gothenburg RoRo Terminal är även sedan december 2022 driftsoperatör för järnvägs -och lastbilsterminal. – Det fi nns många nya möjligheter som kommer att kunna realiseras i och med det här – inte minst när Arkens koppling till den intraeuropeiska rorosjöfarten blir tydligare. Exempelvis kommer vi att kunna koppla på terminalens omfattande järnvägstrafi k från Norrland till den kommande gröna sjöfartskorridoren via Gent, för vidare järnvägstransport till Turkiet, säger Maria Franksen, vd för Gothenburg Roro Terminal. – Utöver dessa lösningar är samtliga av våra utsläpp reglerade och kontrollerade av Göteborgs utsläppspolicy. Vi vill att både våra kunder och samhället i stort ska känna sig trygga med att Gothenburg RoRo Terminal står i framkant för att hitta hållbara lösningar för framtiden, avslutar CEO Maria Franksen.