Dagens Transport & Logistik 1
Ahlsells logistikcentrum i Hallsberg. FOTO: AHLSE
LL á senior rådgivare på Energimyndigheten. Det uppdaterade och skärpta energieffektiviseringsdirektivet är fortfarande relativt nytt, men i höst väntas en rad nationella utredningar och regeringsuppdrag tillsättas med fokus på hur Sverige bör agera för att nå direktivets målnivåer. Då kommer energieffektiviseringsdirektivet förmodligen också hamna betydligt mer i fokus. En rejäl ambitionshöjning –Det råder ingen tvekan om att de kraven som presenterades i den politiska överenskommelsen i mars i år innebär en rejäl ambitionshöjning. Sverige har förutsättningar att nå målen, men vi måste anstränga oss betydligt mer för att nå dit, säger Tomas Berggren. 50 Han upplever att det finns en utbredd förståelse för energieffektiviseringsdirektivet och varför det behövs. Samtidigt väcker kraven på i vissa fall relativt omfattande energieffektiviseringsinvesteringar förstås reaktioner, inte minst från fastighetsägarhåll, Samtidigt kan lönsamma åtgärder bli genomförda som i dag inte genomförts. Men det skärpta direktivet kan även generera nya möjligheter för energieffektiviserande innovationer och teknologier. Den här typen av styrmedel brukar i allmänhet utgöra en god utgångspunkt för innovation. Konkreta styrmedel för fastighetsägare i EPPD-direktivet Tomas Berggrens råd till fastighetsägare är att genomföra en energikartläggning och formulera en långsiktig energieffektiviseringsplan för sitt fastighetsbestånd. Med en långsiktig plan och kontinuerliga åtgärder minskar behovet av storskaliga och omfattande investeringar när direktivet väl ska efterföljas i praktiken. För byggnader föreslås ytterligare styrmedel i EPPD-direktivet, som syftar till att påskynda energieffektiviseringen i bebyggelsen. EPBD direktivet kommer att förhandlas under hösten 2023. En energieffektivare bebyggelse kommer att medverka till att målnivåerna som presenteras i energieffektiviseringsdirektivet nås. –Det minst energieffektiva fastighetsbeståndet kommer definitivt att behöva åtgärdas, men potentialen för energieffektiviseringar är hög för merparten av det svenska fastighetsbeståndet, säger Tomas Berggren. n DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 4 2023