Dagens Transport & Logistik 1
Så ansluts Europaspåret i Köpenhamn Europaspårets
sänktunnlar är tänkta att få en likartad utformning som Fehmarn Bälts eftersom planen är att köpa dem av samma danska leverantör. På bilden monteras tunnelelement ihop under vattnet. ILLUSTRATION: FEHMARN A/S "För trafik från Stockholm avlastar Europaspåret spåren Lund–Malmö– Köpenhamn så persontrafiken kan öka" á timme snabbare på sträckan Göteborg–Köpenhamn. För trafik från Stockholm avlastar Europaspåret spåren Lund–Malmö–Köpenhamn så persontrafiken kan öka. Samtidigt skulle man kunna köra några tåg från Stockholm med få stopp på vägen via Landskrona för att korta restiden Stockholm–Köpenhamn, säger Hanne Skak Jensen I ert förslag nämner ni kapacitetsbristen på Malmö rangerbangård och ett förslag att flytta den. Hur viktigt är detta att genomföra för att ge Europaspåret full effekt för godstrafiken? Malmö rangerbangård är viktig för godstrafiken genom Skåne. Region Skåne gjorde för några år sedan en utredning som visade att ett läge vid Marieholmsbanan mellan Eslöv och Teckomatorp skulle vara ett lämpligt DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 4 2023 läge för en ny rangerbangård och Svalövs kommun är positiv till detta. Kombinationen av Europaspåret och en ny rangerbangård vid Marieholmsbanan skapar möjligheter för ett effektivt logistiskt nav i Skåne. Så det är en stor möjlighet, men ingen förutsättning för Europaspåret. Hur är det tänkt att Europaspåret ska finansieras? Europaspåret är en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse på samma sätt som Fehmarn Bält-förbindelsen och Öresundsbron. Den kan därför finansieras på samma sätt genom statliga lån som betalas tillbaka genom framtida trafikintäkter. Eftersom Europaspåret precis som Fehmarn Bält-förbindelsen bidrar till att öka gods- och persontransporterna på järnväg i en av EU:s prioriterade järnvägskorridorer kan l En vändbangård för dansk persontrafik som möjliggör avlastning av Boulevard tunneln l Möjligheten att bygga en bytesstation till metron i Nordhavn l En borrad tunnel mellan Nordhavn och Hovedban gården med separat tunnel för godstrafiken. l En ny stationsdel vid Hovedbanegården placerad parallellt med Metrotunneln under Tivoli. l Planskilda anslutningar till Øresundsbanen och Ringstedbanen väster om Hovedbanegården och via Ny Ellebjerg till Vestbanen. Godstågen förbinds planskilt med Ringstedbanen. l En möjlighet att kopplas till ny godsterminal till exempel i Nordhavn eller Køge. Källa: Europaspåret projektet få EU-stöd, säger Hanne Skak Jensen. Det är ju Landskrona stad som driver projektet. Vilka andra kommuner ställer sig bakom Europaspåret och vilka är deras argument för att stödja det? – Lund och Svalöv är bland de kommuner som har ställt sig á 31