Bumsen 1
BYGGARTIKEL EN REJÄL ÅTERSTÄLLARE GELÄNDE / SPORT
PÅ SVENSKA RENOVERING AV EN KLENOD Stefan återställer en tämligen unik BMW-Scrambler med kärnan i en R 69-motor och mycket fräna grejor, men rätt skall vara rätt och det är det. TEXT & FOTO: STEFAN SIEPEL N 16 är BMW introducerade sin R80G/S 1980 så ansågs den av många vara den första riktiga äventyrsmotorcykeln som klarade terrängen lika förträffligt som vägen. Den skulle bli en stor framgång då den träffade tidens anda hos en generation som skulle ge sig ut och upptäcka världen på sina egna nya rutter. Utvecklingen av konceptet har sitt ursprung i de motorcyklar som BMW framgångsrikt tävlade med i International Six Days Trial sedan 60-talet. Maskinerna var i princip modifierade 600-kubiks seriemodeller R50 eller R69S med bland annat upplagda avgassystem, lättare stänkskärmar och skydd till oljetråget. Motorcyklarna presterade mycket bra och var tillförlitliga men de ansågs tunga och ohanterliga, i synnerhet med sin gaffel av Earles-typ. I mitten av 60-talet prövades en egen nyutvecklat teleskopgaffel i ISDT-maskinerna som skulle nå ut på marknaden med USA-modellerna som började levereras 1969. 1966 genomfördes den internationella sexdagarstävling i Sverige. Då fick den dåvarande BMW generalagenten i Sverige, Bosse Rindar, möjligheten att delta i tävlingen med en fabriksmaskin. Med startnummer 110 gick han framgångsrik ur tävlingen och vann guld. Samma år var även första gången som ISDT-legenden Herbert Schek deltog i BMW-teamet. Schek var en tysk BMW-handlare som i början av 1970-talet började bygga egna BMW terrängmotorcyklar vilka idag ses som föregångarna till de senare BMW GS. ISDT tävlingen i Sverige måste ha varit ett unikt tillfälle för Rindar att på förhand kunna få testa BMW maskinerna med den nya gaffeln. Föga förvånande försökte han efter sin framgång på ISDT i Sverige att köpa samma maskin som han tävlade med men BMW har alltid haft som princip att inte sälja motorcyklar förrän de har uppnådd seriekvalitet. De gjorde inget undantag här heller. Rindar fick konstruera sin egen terrängleksak, en lätthanterlig motorcykel för terräng och väg som han kallade för Road Scrambler. Tillsammans med Berra Persson byggde de en helt ny ram av lätta raka rör runt drivlinan som bestod av en R 69 S-motor och växellåda. Som framgaffel användes en Ceriani 35 millimetersgaffel. Baksvingen med