Bumsen 1
TILL MINNE AV KENNETH SANDH och under många år an
ordnades årliga vinterträffar för CX-/GL-klubben på Kenneths MC, där intresserade fick lära sig allt mer om modellerna ifråga. Jan Leek berättar om Kenneth. Att Kenneth och jag lärde känna varandra, var en slump. När bägge mekarna sagt upp sig på Honda Service i Göteborg, det kan ha varit 1974, kanske 1975, letade chefen snabbt upp två ersättningar, Malmas, till sin pension Honda trogen, och Kenneth. Bägge hade med offroadsport att göra, men Kenneth var bror till den då mycket kände roadracingföraren Svante Sandh. Lillbrorsan Pelle kände jag litet ytligt från knuttescenen. De följande åren hade jag mycket med verkstaden att göra eftersom jag – vet inte hur – blev reklamationsavdelningen. Det fanns mycket att diskutera och en dag värvade Kenneth mig som kandidat till valet av sekreterare i MK Pionjär. Där började en hektisk period med bland annat Motorcykelns dag på Götaplatsen en lördag, ett slags Woodstock där en kärntrupp satte till alla klutar för att det skulle bli av och sedan även genomföras utan att vi skämdes... Det där med Woodstock, förresten. Vid diskussioner om musik visade det sig att Kenneth hade upplevt den nya vågen med Bill Haley och rock’n’roll, vilket han tydligen upplevde live på danshaket Vågen vid Liseberg. Det gjorde honom betydligt äldre än han såg ut. Nu, när Woodstock firar 50-års jubileum, ser jag namn som jag första gången hörde ur Kenneth Sandhs mun: Country Joe & the Fish, till exempel. Han var även medveten om att Dr. Hook tidigare hetat Dr. Hook and the Medicine Show. Den biten såg man inget av när han lugnt och metodiskt skruvade sig igenom en motor, men det fanns flera nivåer i personligheten som han inte tvingade på någon annan. Och just det var det jag uppskattade, kanske mest, hos honom. Han var aldrig någon man kunde kalla påflugen. Ett mjukt uttalat och långdraget nej betydde egentligen: Det är en dum idé och vi borde se det från andra hållet. Men sådana ord hade han inte i vokabulären. När sedan en omorganisation inom Honda ledde till ett företag inom företaget var Kenneth inte med i den biten som skulle fortsätta driva Honda och istället grundade han Kenneths MC. Tidningen Bike gjorde ett verkstadstest med preparerade fel och lämnade in sina offer till olika verkstäder i landet. Robert Lavér som skötte testet sa att de som var bäst var de man väntade sig. Det var Rindars i Stockholm och Kenneths i Göteborg. Jag vet inte varför men även jag kände mig stolt. De gånger vi möttes efter det, jubiMånga av hans kunder blev honom vänner för livet. och väntat på att Kenneth skall avsluta ett telefonsamtal med någon orolig kund och vi som väntat har ibland tyckt att Kenneth varit för tillmötesgående men vi har självklart sedan fått vår beskärda del av Kenneths kunskap. En omsorg som inte bara handlat om att laga våra hojar. Den har ofta handlat om att också se efter våra själar. Att hantera sina kunder på det sociala leer, mc-utställningar, korta besök i verkstaden när jag råkade befinna mig i närheten, var alltid trevliga tillfällen och jag blev mycket överraskad när jag fick höra att Martin förlorat sin far. Jag trodde han skulle leva i evighet. Lennart ”Bäckis” Bäckström: Kenneth var en lågmäld man som inte gjorde nåt större väsen av sig. Jag träffade honom på roadracingbanorna i mitten av 70-talet. Kenneth löste alla tekniska problem, alltid korrekt och professionellt. Jag hade förmånen att få jobba ihop med honom sedan 1984 med Kawasaki, sedan Honda 1987 och slutligen BMW 1989. Jag tror ingen kan säga ett ont ord om Kenneth. Nu går hans son i samma fotspår. Martin är en bra kopia på Kenneth! Självklart så är den omtanken som vi alla åtnjutit av personen Kenneth Sandh under alla år ännu viktigare. Kenneth har alltid ställt upp i alla väder och väglag. Otaliga förtvivlade MC-ägare har fått sin ögonsten omhändertagna av Kenneths omsorg och välvilja. Vi är också många som stått vid disken 25 planet, inte bara så att de blir nöjda kunder, utan också i många fall att de blir vänner för livet är en stor bedrift och den viktigaste orsaken till att många av oss i D10 hävdar att Kenneth Sandh grundade Sveriges bästa MC-verkstad. Kenneth Sandh föddes den första juli 1943 på Bangatan i Göteborg och avled i stillhet den 24 juni 2019 i Öxnevalla. Tack Kenneth för allt du lärt oss och för alla mindre goda minnen som oftast vänts till goda genom din försorg. §