Bumsen 1
ETT RIKTIGT ORIGINAL kardan och slutväxel var ori
ginal från R69S och svingen länkades ihop med bakre övre ram med stötdämpare från Girling. Lättmetallskärmar och en solosadel från en Triumph bidrog till att hålla vikten ned till låga 175 kilo. Road Scramblern började sannolikt byggas redan 1967 men registrerades officiellt i april 1968. Mycket av de kända detaljerna kring Rindars Road Scrambler finns dokumenterade i en artikel som han själv skrev i Classic Bike 2007 och i artiklar från då det begav sig såsom i MCNytt 1968 och 1969. Även om Road Scramblerns ursprungliga design är fängslande vacker och till och med har slående likheter med BMW:s egna ISDT maskiner som man tävlade med 1973 i Florida, så skulle detta motorhistoriska kulturarv aldrig röna större internationell uppmärksamhet. Det blev i stället tysken Schek som experimenterade med hemmabyggen och lyckades vinna BMW:s intresse till utveckling av den senare G/S. Det kan finnas olika förklaringar till det. För det första framträdde Bosses motorcykel inte i några viktiga tävlingar och var därmed praktiskt taget osynlig. För det andra tappade han intresse för terrängleken och Road Scramblern byggdes om och användes som rullande provbänk för trimmade motorer. Inom loppet av några få år bytte den ägare många gånger och hamnade norrut i landet. Det var den senaste ägaren före mig, Lars Selbom i Piteå, som körde den från mitten av 70-talet och slutligen ställde av den 1979. Sedan dess har den i stort sett varit orörd och blivit bortglömd. I vissa orter passa vissa människor alldeles särskilt bra! Bosse Rindar berättade för mig hösten 2010 att Road Scramblern var den motorcykel av alla han mest ångrade att han sålt och han verkade vara övertygad av att den inte fanns kvar. På BMW-klubbens hemsida visade Lars Selbom bilder och undrade om det kunde röra sig om Bosse Rindars original Road Scrambler. Slutligt drogs slutsatsen att det torde vara originalet. När jag besökte diskussionstråden ett år senare noterade jag med stor förtjusning att Lars Selbom lagt till att den nu var till salu och fanns kvar. Det följde många trevliga mejlväxlingar denna kväll och Lars och jag insåg att vi hade precis samma uppfattning om motorcykelns historiska betydelse och hur den skulle vårdas. Att jag fick Lars förtroende att ta över Road Scramblern hade nog mycket att göra med min bestämda åsikt att skapelsen måste återställas till precis det genuina skicket som Bosse Rindar ursprungligen skapade den. Med det sagt började under förra hösten arbetet med att hitta eller rekonstruera en rad detaljer som hade gått förlorade under tiden. En nytillverkade sadel kunde jag lokalisera hos Reg Allen i London. Värmeskyddsplåten på avgassystemet kom ursprungligen från en Suzuki. Två sådana fanns som ”New Old Stock” på hylla hos MC-Shopen i Karlstad. Stänkskärmar i aluminium tillverkades på beställning efter originalfoton. Det yttre skärmstaget fram fanns hos Husqvarna Racing i Svenljunga. Cibie strålkastare köptes på eBay. Nya stötdämpare av märke Girling beställdes hos Southern Division i München. Rätt styre samt original BMW-smådelar levererades av Ulis Motorradladen i Frankfurt, därtill en mängd delar via eBay. En del arbete behövdes för att återställa detaljer som hade modifierats eller skadats. Här fick jag hjälp av Håkan Runfeldt i Enköping som gjorde ett mycket bra arbete med gassvetsen, precis som Anders Palm i Vintrosa, som hjälpte till att bygga avgassystemet enligt original förebild med slutdämpare från VW Bubbla och värmeskydden från Suzuki Hillbilly. Nu har den kommit en bra bit närmare originalskicket men mycket arbete kvarstår tills renoveringen är färdigställd och den rullar igen i sitt ursprungliga skick. Minst lika viktig är dokumentationen av Road Scramblerns historia. Har du bildmaterial, artiklar eller berättelser att dela med dig, kontakta gärna författaren - kontaktuppgifter finns i MCHK-matrikeln. § 17